Monday, July 25, 2005

lapsang souchong

Efter min näst intill dagliga runda till ICA med mål att fylla på mina förråd av tomater, lingonlimpa samt makrill i tomatsås hamnade jag i dag även i min favorit av de (två) tebutiker Örebro har att erbjuda. Servicen är helt outstanding och paret som jobbar där har den mest förtjusande brytning man kan tänka sig. Svartmuskigt vackra, hur udda det än må låta. Humöret jag lämnar butiken med är alltid strålande, utan undantag.

I dag var visserligen något annorlunda jämfört med en helt vanlig påfyllningsdag. Även om dagar som denna börjar bli allt vanligare. Först och främst skulle jag nämligen till Postens utlämningställe och hämta min senaste beställning från Perfumebay. Comme des Garçons - 2 + ett prov på Bvlgari - Black. Med doftfantasier i huvudet ramlade jag alltså in i tebutiken.

Det går nog faktiskt inte ett besök i en teaffär utan att doftminnena börjar svirvla runt i skallen och bröstet. Barndomsminnen inte minst... När jag som liten pojk satt bakpå mammas cykel i den stora orangea barnstolen, tog hon mig då och då till dessa doftpalats. Och jag tror just där mitt tidigaste doftminne kom till, så otroligt fyllt av trygghet och värme. Den mängd dofter som är så starka men ändå otroligt balanserade är ovanligt att finna på andra håll. Inga nyanser ter sig för dominerande utan allt får sitt eget utrymme. Att gå in i en parfymbutik är nästan något av det jävligaste jag vet däremot. Huvudvärken slår till nästan direkt och jag dör en kvavfull död i en hög av rosa plastblommor och klibbiga lösögonfransar. Man kan ju tycka att upplevelsen i alla fall teoretiskt skulle kunna matcha varandra. Icke. I dag kom jag ut från tebutiken med Dr. Special, Earl Grey deluxe och ett ryskt te utan smaksättning.

Egentligen skulle första inlägget handla om någonting annat än te. Snarare var lite bashing av populära parfymer på agendan. Det inlägget knuffas fram lite bara, eftersom det är så kul att hata. Avslutningsvis kan jag säga att säga CdG - 2 verkar vågad för att vara en unisexdoft. Det första som ploppade upp i min skalle var min mormor (patchoulin?). Har bara provat ytterst lite på min ena hand då jag redan valt min doft för dagen. Ska ge den några dagars användande innan jag återkommer till den.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är nästan så att parfymbutiken inte är sämre än tebutiken om du tänker på att det som luktar endast är essenser och inte te. Alltså kemi, eller väldoftande oljor, precis som i parfym.

Det finns inte många som säljer riktigt te som doftar te, möjligtvis på nätet, men dessa butiker doftar ju tyvärr inte över nätet, även fast det vore ju tjusigt.. houseoftea.se t.ex

2:21 PM  

Post a Comment

<< Home