Tuesday, July 26, 2005

odeur 53


Känner att det är lika bra jag betar av parfymen Odeur 53 från Comme des Garçons direkt. Modehuset kommer dessutom dyka upp här en hel del framöver då de på kort tid har lyckats bli fokus för min besatthet i mitt nyvunna intresse. Ska man gå in för någonting ska man även göra det ordentligt. Inga jävla halvmesyrer. Jag lovar dyrt och heligt att beta av dem alla.

Hur som helst, Odeur 53, en för mig mytomspunnen doft. Första mötet var i någon glossig manstidning 1998 då doften skulle lanseras. Jag fick aldrig tillfälle att bekanta mig med den, men inte heller glömdes den bort. Odeur 53 förblev en hägring på horisonten. Det enda jag mindes av texten i tidningen var att där skulle finnas en doft av bildäck i blandningen, och sen mindes jag den översnyggt rena flaskdesignen.

I våras kom en förändring. Bestämde mig för att uppgradera min egen doft och kom att tänka på Odeur 53 igen. Började kolla runt för att se vad det fanns för inköpställen i min närhet. Resultatet var entydigt. Det fanns inga. Någon enstaka parfymeria i Stockholm saluförde det japanska märket, men att bege sig ut på långresa endast för en parfyms skull kändes lite i överkant. Jag chansköpte den från USA istället, priset blev ungefär det samma som i butiken i Stockholm, utan kostnaden för tur- och returresan.

Jag var ju nästan tvungen att älska doften med en gång, och tack och lov gjorde jag även det. Vet inte riktigt hur ärlig jag var mot mig själv i prisandet dock, men den charmade mig verkligen rejält. Och den var annorlunda. Och reaktionerna har varit många. För det mesta har jag presenterat några av dofterna den ska vara konstruerad av innan försökspersonen fått lukta, vilket alltför många gånger har lett till besvikna reaktioner i form av "den luktar ju parfym", "det luktar fisk". Särskilt den sistnämnda har ploppat upp mer än en gång. Då gäller det ju bara att dämpa sin stigande irritation och intala sig vilken tur det är att man själv i alla fall sett ljuset. Kättare...

Fiskkommentaren tror jag kommer sig av friskheten och tonen av ozon i blandningen. Klara friska dofter, vilket ungefär är likställt med dofter jag uppskattar, får ofta sådana kommentarer av elaksinnade, så det har blivit min snabbt dragna slutsats. I början föredrog jag Odeur 53 nyapplicerad, då de metalliska dofterna var som mest framträdande. Ibland slår doften av nytvättat genom vilket verkligen är sjukt ljuvligt, men tack och lov blir det aldrig blommigare än så. Det känns lite sorgligt att parfymens storhetstid varar så kort stund bara, någon timme på sin höjd. Sen övergår den helt och hållet till god och söt huddoft. Jea sa att den doften påminner henne om något från hennes barndom. Vad visste hon inte, men det var i alla fall ytterst behagligt.

Finaste kommentaren jag fått när jag burit den kom från min vän Cindy. "Det luktar du Martin, inte parfym. Det luktar som din goda hud!". Storheten i doften måste sägas ligga i dess försiktighet och tendens att hålla sig i bakgrunden. Den pockar inte på uppmärksamheten eller dödar allt i sin väg, utan skimmrar då och då till med en ny nyans man inte lagt märke till tidigare. Det finns ju ändå 53 att upptäcka...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home