Tuesday, September 20, 2005

helmut lang - cuiron

Precis då temperaturen ute börjar sjunka ner till höstens nivåer och det därmed ges perfekta tillfällen att bära Helmut Langs Cuiron, får jag höra att de blivit uppköpta av Procter & Gamble och att de i sin tur tagit doften ur produktion. Det är verkligen beklämmande, men även om den doftar helt gudomligt ljuvligt så är det inte pengar och storsäljare man känner.

Stressen har satt in, måste köpa upp ett lager innan den försvinner helt från butikshyllorna. Det här grämer mig så! Cuiron har i princip ohotad varit min favoritdoft sen dess lansering 2002. Min signaturdoft om man så vill... Kärlek uppstod redan då jag satte näsan mot flaskan i butiken, innan den ens träffat huden.

När jag tänker efter kan denna doft vara den som verkligen cementerade mitt parfymintresse. Dagen jag provade den satt min näsa klistrad mot hanleden, var helt enkelt tvungen att känna den osannolikt goda doften om och om igen. Visst hade där funnits goda parfymer innan, men aldrig hade de utlöst ett sådant beteende.

Dess doftnot av sandelträ har för mig alltid varit den mest framträdande, men när jag pratat med andra som älskar doften vissa inte ens lagt märke till den. Tanken från Hemlut Lang var att skapa en doft full av läder, manligt läder, bara läder. Det å andra sidan var ingenting jag ens tänkte på förrän jag sökte information om parfymen på nätet. Och det som dessutom gjorde att jag föll för den direkt var att den stod ut som typiskt omanlig mot de andra alfahannedofterna i butiken, silkeslen och mjuk och den underbara doften av sandelträ. Omanligheten var något jag blandade ihop med dess ovanliga framträdande misstänker jag.

Det här blev lite för snabbt skrivet, men nu har jag bara 20 minuter innan skjutsen till jobbet går. Försök få tag i doften, kanske finns den kvar i någon butik eller säljs ut hutlöst billigt, det är lätt värt det. Dagens doft är dock inte Cuiron som man skulle kunna tro, för den hade jag i går, utan det blir Etro – Heliotrope: Svingod den med, en mjuk och tydlig mix av mandel och vanilj.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home