Tuesday, October 25, 2005

king

Läste doftspecialen i senaste numret av King utan större förhoppningar att finna något annat än listor från tillverkarna med de olika noter dofterna ska innehålla. Mycket riktigt var det enda som gavs. Varför ska det vara så svårt att faktiskt skriva journalistiskt om en doft? King är kanhända inte vara det bästa exemplet, men nu hade de ju i alla fall chansen.

Ärligt talat undrar jag om de ens luktat på någon av dofterna. Armanis nya City Glam sades vara fräsch. Seriöst, den doften skulle passa rätt bra på doftklossarna i pissoaren. Fräsch är nog en av de sista associationsorden jag skulle ta till. Om Mexx Ice Touch stod det cool. Högst originellt. Vore det inte lite intressantare för alla om de åtminstone försökte sträcka sig bortom de copywritingskills parfymföretagen sätter i deras händer?

Medan jag fräser kan jag lika gärna fortsätta lite till. Nöjesguiden lät ett antal människor lista höstens trender nyligen och då fanns dofter med där. Mattias Lind, designer hos Julian Red, tyckte att Comme des Garçons Asphalt var höstens doft. Hur var det nu, Tar eller Garage? Jag ska kanske inte skälla för att det råkade bli fel när grundtanken var så god.

Dagens doft blir Etros Helitrope. Om några dagar hoppas jag kunna rapportera om det lilla franska märket Parfume Divine. Kan knappt bärga mig efter det jag hitills fått höra om dem.

1 Comments:

Blogger Martin said...

Men det är ju inte ens journalistik... På sin höjd är det extremt nedbantade versioner av PR-texterna. Jag glömde faktiskt ta upp damditon, hade perfekta exempel från dem också :)

12:36 PM  

Post a Comment

<< Home