Thursday, September 06, 2007

gendarme original

Jag har ingen aning om hur min fallenhet för "rena" dofter har blivt till. Vanligtvis vill jag har mer smuts och djur i mina dofter. Egentligen borde de vara väldigt anonyma, men så ser inte jag på saken. Nu minns jag förresten hur mina föräldrar ALDRIG använde sköljmedel när jag var liten och hur jag alltid knotade lite var gång saken kom på fråga. Det dög inte med att nytvättat var nytvättat, det skulle dofta så också, resonerade jag.

Den första jag köpte var i alla fall Comme des Garçons Odeur 53 som jag fortfarande använder åtminstone någon gång i månaden. På det stora hela är det en sköljmedelsdoft och en underbar sådan. En mer verklighetsnära Rena kläder på tvättlina-illusion får man leta efter. Men så har vi även dagens val av doft: Gendarmes självbetitlade doft.

Företages grundare, Topper Schroeder, har med tillsynes enkla medel skapat en doft han själv säger är anpassad för allergiker, vilket ju är beundransvärt med tanke på att doften skapade redan på tidigt 80-tal, två decennium innan dagens känsliga samhälle och i en tid där kraftfulla powerdofter var på modet. Nuförtiden finns det en rad olika Nytvättad tvätt-dofter på marknaden. Vi har redan nämnda Odeur 53, Clean fragrances dofter och Philosophys linje för att nämna några.

Gendarme doftar sköljmedel, mycket mer finns det inte att säga. Men den luktar inte alls så påträngande som Cleans olika dofter gör och inte alls lika uppenbart kemiskt. Enligt listan med doftnoter ska här finnas verbena, jasmin och läder men gör det det är den helt otroligt komponerad då inte en endaste detalj sticker ut. När jag var liten hade jag en låda med fina stenar och fossiler och stundtals får jag fram exakt den känslan, lite grusigt mineralisk.

Gendarme

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mycket intressant blogg, I like it!

Angående Commes Des Garcons Odeur 53 som du nämner här, det jag vill veta är, VAR KAN JAG HITTA DEN? Jag har letat efter den överallt, både i butiker (här i sverige) och på nätet! Butikerna har den inte, och de sajter som har den, de skickar förstås INTE till Sverige!! Så är du snäll och talar om för mig (glamma@spray.se) var jag kan köpa den?

Jag tacker tusen gånger i förhand för din hjälp, och önskar dig god fortsättning på det nya året.

//Hakeem "SippinSoda"

2:06 PM  

Post a Comment

<< Home