Wednesday, March 14, 2007

vårkänslor

För första gången på säkert fem år har jag varit ute och joggat. Nästan galen av uppdämda vårkänslor drabbades jag av en knäpp för någon dag sedan och köpte mig ett par nya löparbyxor och allt fick utlopp i förmiddags. När jag kom upp ur källaren, efter ha lagt in smutskläderna i tvättstugan, sken solen över hela min bakgård. I en handvändning bestämdes en mental löprunda och gjorde minuter senare slag i saken och provsprang byxorna.

Benen är nu stumma och jag går som drabbad av svår yrsel men det var ändå ett välkommet avbrott på ett väl inrutat mönster, trots vad mina ben säger just nu. Dessutom blev följden att jag även bröt Guerlainveckan som pågår på Basenotes just nu. Men med våren i näsborrarna klarade jag inte av mina mjuka Guerlaindofter längre. Gjorde ett försök med lite norska Geir på handlederna under joggingturen, men höll på att dö varje gång jag fick en liten sniff av doften. Växlade därefter till Comme des Garçons Odeur 53, något jag alltid kommer att förknippa med vår och det verkar som om jag kommer fortsätta göra det. Den satt helt perfekt dagen ut.

På väg mot kassan på ICA fick jag ögonen på senaste Plaza. En tidning som brukar hålla för en genombläddring i princip, men som jag alltid återkommer till av en enda anledning: Anna Hellstens skönhetssida. Det är den ENDA tryckta källan till vettiga parfymnyheter samt kritiska kommentarer som jag känner till i Sverige och en väldigt bra sådan (på den lilla plats som erbjuds). I dag överraskades jag verkligen av omnämnandet av det pyttelilla och helt nystartade Schweiziska parfymhuset LesNez. Älskar när en tidning kan få mig att känna förvåning och tack vare mitt vårrus i dag, även pur glädje. Anna Hellsten lyckas dessutom nästan alltid med att få in lite syrlighet mellan raderna när det behövs plus kärlek där det passar. Ingen annan gör det och för mig är det ett stort mysterium att ingen verkar ha någon större lust att faktiskt försöka vara åtminstone lite granskande.

Nåväl, snart går min skjuts mot jobbet. Guerlain återkommer nog i morgon, men just i dag fick min dos bestå av Mitsouko använd som rumsparfym över min soffa. Den har en magiskt lugnande effekt. Skulle någon nu ställa frågan vad jag har på mig när jag går till sängs, skulle jag likt Marilyn Monroe ge svaret på en doft, men i mitt fall Mitsouko då.

5 Comments:

Blogger Solander said...

Känner igen känslan, även jag har fått en drift att ge mig ut och springa... Och fick lust att bära tropiska blomdofter, en kategori jag normalt sett inte gillar, i solskenet...

11:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej min tvillingsjäl
det roligaste är att jag fick länk till din blogg från en tjej från Holland. Kanske trodde hon att alla perfumfreaker från Sverige skulle känna varandra och vara solidariska på nåt sätt.
Jag har bott i Sverige 5 år och min svenska suger fortfarande. Det mest ironiska är att den enda bekanta tjejen i STHLM som har ganska avancerad uppfattning om selektiva parfymer är från Ukraina. Som jag :)
Bois de jasmin , Aromascope,
Om jag får lov att ge ett råd till dig ,då kan jag säga att dagens Mitsouko edt och edp duger verkligen bara som en rumsspray,_ tyvärr. Prova vintage.
Jag är jätteglad att det finns någon här som älskar perfumer.

mvh

3:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag råkade att tappa en del av mening :"Bois de jasmin" , "Aromascope","perfume-smellin'things" är ryska tjejer:)

4:04 PM  
Blogger Martin said...

tvillingsjäl: Minns du vad hon i Holland heter eller kallar sig på nätet? Funderar på om det är någon jag stött på... Vore ju sjukt roligt!

Rådet tar jag, men än så länge har jag inte haft mycket till val. Ibland dyker det upp flaskor på vintage EdT, men försvinner oftast lika fort och för mycket pengar. Nu ska det ju tydligen finnas YTTERLIGARE en ny formula av Mitsouko, som ska vara bättre. Den har jag inte fått tag på än. Ska bli spännade att se vad det kan vara för något.

6:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

hej
Tjejen skriver på ryska i sin blogg,vi har träffats i Amsterdam , jag tog massor av prover på Lutens från Palays-Royal :)
http://la-myrrhe.livejournal.com/#entry_4343
jag fick några droppar Doblis av henne och det blev katarsis.
Det finns möjlighet att köpa ,men 1000 USD...Jag är tillräknelig ännu.:)
eller inte. :)
Luka Turin berömde den nya Mitsouko, vi får se.

1:08 PM  

Post a Comment

<< Home