Friday, March 09, 2007

alexander mcqueen kingdom

Någon klok figur sa en gång att en lyckad doft har ett element av osäkerhet i sig, någonting som inte fullt ut är behagligt. Måttet av osäkerhet pendlar givetvis från det extrema, som Hermès Eau d'Hermès underbara kroppsodörliknande citrus och Serge Lutens porrigt muskiga Muscs Koublaï Khän, till mer väna figurer som den nya chypren Agent Provocateur EdP och Frederic Malles lena kanelmonster Musc Ravageur.

Hur som helst är det en helt lysande iaktagelse och något jag inte kunnat sluta tänka på. De dofter jag kommit att uppskatta mest är sådana som till en början verkade skrämmande.

Kingdom från Alexander McQueen har definitivt en sådan mörk sida. Många har sagt att Kingdom var en misslyckad doft, åtminstone sett ur ett marknadsföringsperspektiv: en herrdoft i damtappning, och som om det inte vore nog med det så hade den blivit preparerad med farligt mycket spiskummin, vilket skulle innebära att den vore olämplig för alla. Eller så sas det i alla fall. Misslyckad rent försäljningsmässigt lär den ju ha varit, då den efter endast fyra år på marknaden tagits bort från Alexander McQueens sortiment.

Så det är dock med tungt hjärta jag nyligen fallit handlöst in i ett kärleksförhållande med doften. Vet inte hur länge sedan det var sedan de beslöt sig att dra den från sin produktlinje, men så är fallet. Inom en snar framtid kommer den garanterat bli notoriskt svår att få tag på. Ett litet ljus i mörkret är just nu att man finner den till ett reducerat pris rätt så lätt.

Antar att folk inte har vett nog uppskatta en underbar doft när de kan. Snarare är Kingdom vacker och skimrande, helt underbar faktiskt! På mig håller sig spiskummindosen väl kontrollerad och pendlar i ett vackert dis av sandelträ och rosor. Farligheten finns där och påminner mig hela tiden om att om jag inte passar mig, så tar den till näbbar och klor för att få tillbaks min uppmärksamhet. Men till största delen känns det som att bli omsvept av mjuk kashmir när man använder Kingdom, men utan att den blir helt förlåtande.

Det känns som en självklarhet att modehuset Alexander McQueen släppte den här doften. Kan över huvud taget inte i min vildaste fantasi uppbringa en mer passande doft till något modehus. Comme des Garçons känns relevant att nämna, med likheter på vissa plan och de har sannerligen också släppt en del vågade dofter. Men trots att jag är galet förtjust i flertalet, så känns många av dem mer som gimmicks än hårt genomarbetade kreationer som Kingdom. Men lite lustigt är att när jag för första gången sniffade på den gick mina tankar rakt på Odeur 71. Vid samma tillfälle luktade jag även på Etros Mahogany (en annan spiskummintung doft) och jag gjorde samma sak. Jag vill härmed, utan någon tyngre grund, komma och påstå att Odeur 71 innehåller spiskummin, trots att det är något jag aldrig sett sägas förut.

4 Comments:

Blogger Solander said...

Jag testade också Kingdom nyligen efter att ha hört allt möjligt om otvättade kvinnosköten på Basenotes och blev lite besviken faktiskt. Jag känner en mycket stark och tydlig spiskummin (för det är det väl, inte kummin?) som varken luktar intressant kroppsodör eller underbar spiskummin i matlagning utan bara lite äckligt och konstigt och fel. Utöver det känns hela doften rätt meh, massa ljuva blomster på en bas av mjukt sandelträ, en generisk damdoft tyckte jag... Inte sådär fantastiskt djärv och svårburen som jag lurats att tro. Några kopplingar till CdGs kyligt minimalistiska stil ser jag inte alls.

8:55 PM  
Blogger Martin said...

solander: nej, självklart är det spiskummin, helt rätt. Jag blandade ihop med engelskans cumin som ju ofta är spiskummin.

På inget sätt generisk, utan i mitt tycke en helt underbar kombination av mjuka blomster och lite konstigt oomphh i bakgrunden. Kan inte bli bättre :)

Jag ville verkligen inte likna den vid någon CdG-doft, utan det var snarare modehusen jag ville föra på tal. Och det handlade inte om något nära släktskap mellan 71, Mahogany och Kingdom, utan snarare att de delade på just den isolerade karaktären.

10:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

My preeeecioussss! Kingdom är min nyvunna kärlek sedan någon vecka tillbaka. Jag är fortfarande invaggad i ett lyckorus över dess storhet och kan inte annat än hålla med dig Shifts, köp den medan den finns att få tag på! Min man blev helt frälst och nu blir det nog en ny beställning (större flaska). Den första unisexdoften som jag kunnat välkomna i min samling. Snygg flaska hamnar också på pluskontot.
/Julia

5:04 PM  
Blogger Solander said...

Inte generisk-generisk, men generisk-med-spiskummin, mer generisk än jag lurats att tro iaf... Hade det varit brutalanimaliska noter i stället för spiskumminet hade jag nog gillat den mer, det hade varit min sorts twist. Men jag får nog acceptera att jag inte gillar spiskummin i parfym hur mycket jag än häller i min mat...

11:43 PM  

Post a Comment

<< Home