Monday, September 10, 2007

jo malone - tuberose

Natthyacinten/tuberosen är en sådan där ingrediens som verkligen sållar agnarna från vetet när det kommer till att klassa en parfym som feminin eller ej. Många är de herrar som mer än gärna kör sina crossoverexperiment med dofter från både dam- och herrhyllan, men när natthyacinten kommer in så överger de allra flesta fältet. Den mesta omtalade doften som innehåller natthyacint och som ändå ett flertal män kan hålla sig med är Frederic Malles Carnal Flower. Och den är riktigt fin, önskar att jag hade råd att skaffa den bara. Intensiv och svettig och rent ut sagt dödligt sexig och köttig som få.

Det är helt klart en stor favoritingrediens för mig. Natthyacinten fungerar på en nivå jag själv över huvud taget kan begripa, förtrollande och nästan hypnotiserande, det går inte att sluta dofta på den. Iris och sandelträ gör samma sak med mig... Jo Malone är kända för sina rätt enkla dofter, alla tänkta att kunna kombineras med varandra för att få fram nya och personliga dofter. Misstänker att det är ett perfekt sätt att sälja lite mer, men antar att det också i vissa fall fungerar bra. Tuberose är faktiskt den enda dofter jag hitillsdoftat på från henne, även om jag har fler på lager jag mer än gärna skulle testa. Någon som vet om de säljs i Sverige förresten? Känns som något NK skulle kunna husera med.

Tuberose är faktiskt inte riktigt så rätt fram som man skulle kunna tro. Den går genom en hel del olika nivåer och är stundtals en smula grön, något varm och kvalmig, och givetivs precis så där tilldragande som natthyacintdofterna alltid är. Där finns något brödliknande tillsammans med i mitt tyckte väldigt tydig kanel.

I går natt upplevde jag en spännande sak med Jo Malone Tuberose på armen. Helt plötsligt kom det fram ett sånt där tydligt doftminne, som nästan fungerar som en déja vu. Man är helt plötsligt där på plats. Jag står utomhus i Hälsingland, i Röstbo, och har precis tvättat mig. Farmor räcker mig en frottéhandduk, stel och rivig i tyget, och som doftar ljuvligt av nytvättat. Var gång jag höjde armen och insöp minnena hamnade jag rakt ner i frottéhandduken igen. Jag blev så till mig av minnet att jag bestämde att jag i dag skulle ha den på hela kroppen. Får se vad som händer om några timmar, om jag blir ett enda stort vandrande linneskåp med rivig frotté över hela kroppen. Det vore rätt så trevligt.

Jo Malone

0 Comments:

Post a Comment

<< Home