Thursday, October 25, 2007

guerlain jicky

Den påstås vara världens första moderna parfym. Jicky lanserades 1889 och finns fortfarande kvar i Guerlains sortiment. Helt otroligt, och helt otroligt osannolikt också för den delen. Det finns inte plats för sådana här dofter längre känns det som. Jag undrar hur många som fortfarande säljs varje år.

Min flaska fick jag tag på via en snäll internetbekant från San Fransisco, som hittat en butik med Parfum de Toilette-versionen i lager. Just den styrkan finns inte längre, så jag blev extra glad när han erbjöd sig köpa en av de sista flaskorna åt mig.

Med sin tydliga sibetolja är den helt klart ett vilddjur. Den är dessutom den enda doft jag använder med så pass framträdande lavendel. I många avseenden är den en för mig högst tveksam doft, men ändå så dras jag till den. Jag antar att den besitter det klassiska; en bra doft ska både förtjusa och skrämma en smula. Effekten av sibetoljan är i närheten av lite unken andedräkt. Dessutom drar jag nästan varenda gång paralleller till tändsticksplån och metall, vilket garanterat kan härledas till den där sibetoljan. Mot slutet blir vanilj mer framträdande, men den är i mångt och mycket en lavendeldoft på min hud.

Oftast använder jag den endast när jag vistas i lägenheten, men i dag tog jag på mig den för en dag på stan. Det visade sig vara perfekt i det kalla vädret och jag kunde känna mysiga puffar stiga mot min näsa då och då. Men jag undrar vad andra tänker. Jag känner aldrig någonsin en doft som Jicky på andra och den måste helt enkelt kännas väldigt främmande. Jag undrar hur jag själv skulle reagera och associera om jag kände den på någon annan.

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag bär den och älskar den. Men det är inget man vill ha varje dag. Fann vägen till den via Shalimar. Ibland känns de nästan löjligt lika, ibland är det eoner mellan dem.

12:56 PM  
Blogger Martin said...

lilla blå: Ja, jag har funderat över den där likheten. Jag själv finner dem inte alls lika, men kan tänka mig att de på vissa personer ändå är det. Vanilj är i princip det enda jag tänkte på de gånger jag testat Shalimar (har ju absolut inte använt den, som jag gjort med Jicky), men förstår att den är mer nyanserad än så. Och vaniljen i Jicky kommer mot slutet för mig, och ligger verkligen i bakgrunden.

Har du möjligen testat parfymversionen av Jicky någon gång? Den är jag själv nämligen väldigt nyfiken på.

3:30 PM  
Blogger Solander said...

Aah Jicky! Tror det är den enda lavendeldoft jag över huvud taget står ut med... Nej det är visst lite lavendel i toppnoten i vissa andra jag gillar. Men den enda där jag verkligen både känner och gillar den. Jag undrar också hur många som säljs, men den brukar i alla fall finnas i mer välsorterade Guerlain-diskar i gallerior jag besökt utomlands...

3:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Efter dessa dina ord var jag tvungen att testa båda sorterna idag. Efter några timmar kan jag konstatera att Shalimar är något tyngre och krämigare i vaniljen, den saknar naturligtvis Jickys lite örtigare "dammigare stallkaraktär". Jicky är (trots lite budoirvarning) en variant med mer hö och örter i sig, mer en utomhusdoft jämfört med Shalimars tunga nattklubbskaraktär. Men båda har sin givna plats hemma hos mig. Jag är svag för vaniljen och den ton av läder som jag förnimmer hos dem båda, och Guerlains äldre dofter är verkligen i en klass för sig. Jag köpte Jicky i Paris för ett par månader sedan, kassan tillätt inte parfymversionen tyvärr (ca 2.3oo sek per flaska om jag minns rätt). Vid samma tillfälle fann jag äntligen Vol de Nuit som jag saknat till samlingen. Det fick bli inköp av denna också. En dyr doftresa! ;-) Men väl varenda krona.

3:24 PM  
Blogger Ruby said...

har man en gång luktat på civet i outspädd, ja tom utspädd till 1% så glömmer man det aldrig. Iechhhhhhhh:-O Men det är fashinerande att ett sån outhärdligt illaluktande material kan göra såna stordåd i en parfyme, när den blandats av en mästare.

8:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Att jag har missat din blogg fram till nu! Sitter och kollar igenom arkivet, imponerande! Var tvungen att länka direkt. Lovely!

12:00 PM  
Blogger Martin said...

rocketqueen: Roligt! Och det där påminner mig om att jag borde ta och uppdatera lite oftare. Var länkar du från?

12:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Rocketqueen har en fantastisk blogg på http://rocketqueens.blogg.se
Antar att det är hon som skrivit kommentar här. Själv tittar jag ofta in här för uppdateringar men hittills har jag fått tji...Så sätt igång nu, skriv lite?

6:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja, det är jag på rocketqueens.blogg.se - fler uppdateringar ser jag fram mot för det här var härligt! :)

4:07 PM  
Blogger mons said...

Hej Shifts! Har läst din blogg/doftkritik med stor behållning (har dock inte läst allt). Är själv trogen Hermès sedan flera år, och har på senare tid fastnat för en doft i deras serie Hermessence: Ambre Narguillé. Den fungerar som ett rent uppåttjack. Den är samtidigt både väldoftande och nästan överväldigande frånstötande, även i små doser. Har också kommit att intressera mig för sibetoljan. Enligt uppgift finns fortfarande naturlig sådan, från farmer i Etiopien. Känner du till något mer om detta? Vilka hus använder fortfarande naturlig sibetolja? Guerlain? Lycka till med vad du nu tar dig för. Det är en njutning att läsa dig. Mons

9:44 PM  
Blogger mons said...

Har f.ö. inte haft tillfälle att testa Eau des merveilles, men blev sugen när jag läste om din förtjusning.

9:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag vill ha MER! Fler recensioner!

10:06 AM  
Anonymous Alexa said...

Jicky, det var bra Lavendel i den, som man absolut kan stå ut med. Själv föredrar jag citrus...

10:25 PM  

Post a Comment

<< Home