Sunday, June 15, 2008

beth terry for creative universe mare

Nu minns jag inte längre vad jag gav i utbyte mot en full flaska av Beth Terrys doft Mare, och det finns det säkert en anledning till. Inte heller Mare är vare sig minnesvärd eller häpnadsväckande. Faktum är att jag var långt ifrån begeistrad första gången jag tog en sniff av doften. Den påminde mig om surt öl av någon anledning. Den hamnade med andra ord rätt långt bak i doftbyrån.

Men smaker ändras. Nu existerar Mare som en av tre (de andra två presenterar jag i kommande inlägg) vardagsdofter jag ofta återkommit till i år sedan vädret blev varmare. De tre dofterna har en viss rangordning och denna befinner sig i mitten på på skalan.

Tanken Beth Terry hade var att återskapa doften av havet i en flaska. Det är knappast en unik utgångspunkt i parfymsammanhang och det finns en hel doftkategori ägnad enbart åt detta. Men få lyckas ordentligt. Mare kommer nära med enkla medel. Det doftar lite äpple inledningsvis, en dos nytvättad renhet – samt med hjälp av de associationer namnet ger – salt och luktande tång. Med lite vilja står jag på en västkustklippa.

Stundtals tänker jag på Creeds husnot som ofta befinner sig i bakgrunden av deras dofter. Hur man skapar detta genom havssalt, avokado och ingefärslilja (listan med ingredienser från Creative Universe-sidan) är för mig obegripligt. Jag tycker fortfarande inte att den är sjukt spännande, men alla dofter behöver inte vara det för att uppskattas.

Beth Terry Creative Universe fragrances

2 Comments:

Blogger Albin said...

Kul att du är tillbaka Martin :-)

8:59 PM  
Blogger Unknown said...

Hello A Commenced Gross,

I am pleased to announce our newest fragrance, and third collaboration with The Andy Warhol Foundation for the launch of, Andy Warhol Lexington Avenue.

I’d love to send you high res images, samples, etc. Let me know if something might work: Contactus@bondno9.com.

Thank you very much for your time and I look forward to hearing your thoughts!

With best regards,
Eléna
eCommerce Marketing Manager
9 Bond Street
New York, NY 10012
www.bondno9.com

5:42 PM  

Post a Comment

<< Home