Wednesday, December 21, 2005

gnäll

Efter att ha bestämt mig för att skära ner på parfymhandlandet till förmån för mitt lilla skivbolag Honeyspiderthree börjar abstinensen gällande nya dofter göra sig hörd. Då jag dessutom gått en vecka med en för luktsinnet mer eller mindre förödande förkylning har det hela nästan blivit lite ångestladdat. V.I.P. Room-doften har inte dykt upp, trots att jag la beställningen den femte december.

När jag i dag traskade iväg till Kicks för att inhandla lite schampoo samt rakblad kunde jag dock inte hålla mig. Målet med dagens försiktiga provdoftning vad att beta av en rätt kraftig doft som kunde kanske rensa upp mina bihålor och bana fri väg fram till mina doftorgan: Donna Karans Black Cashmere. Men det var ett nej på Kicks och det var även ett nej på den butik som borde kunna ha doften, Lejonet. Där var de i alla fall duktiga nog att kunna styra mig till något annat som borde kunna falla mig i smaken, vilket blev Christian Dior - Dior Addict samt Yves Saint Laurent - Nu. Blev glad när den sistnämnda togs fram då det är en doft jag länge velat testa samt att den ofta nämns i samma sammanhang som Black Cashmere, samt kraftiga damdofter som även män kan komma undan med. Tyvärr kan jag nog inte skilja melon från kattkiss i nuläget så ett återbesök är nog på sin plats. Det enda jag får fram nu är en gummismak från Nu samt vanilj från Addict.

Men det var ju inte det jag planerat att skriva om, utan det besök till den nyöppnade affären för män som nu öppnats i Örebro. Namnet är ungefär lika bra som tidningen King: Manligt. Mina fötter hade nog aldrig svängt in där om jag inte läst att de höll sig med hudvårdsprodukter samt herrdofter. Ska man nu lyckas finna någonting intressant som har ett fokus på enbart män borde man ju helt klart finna det i en herrbutik. Men det var helt enkelt värre än jag någonsin kunde föreställa mig. Dofterna bestod av Lacoste senaste, Beckhamdoften samt störrde delen av Boss utbud. Och hudvårdsprodukterna var uteslutande Boss så när som på ett märke till. Kan det ha varit så bra som Clinique? Jag minns fasen inte, men det skulle nog nästan kräva ett kors i taket. Alltså FY FÖR HELVETE vad ni lyckas göra mig besviken Manligt. Nu kan jag i och för sig inte komma och säga att det var oväntat. En typisk manlig egenskap verkar visserligen vara strömlinjeformad noll koll. Mitt i prick i så fall.

Tack vare de mustiga damdofterna känns dagen ändå inte helt förgäves. Fram för fler oblyga dofter som tar för sig lite av rummet man vistas i efterlyses, både bland parfymskapare och konsumenter.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home