Wednesday, October 08, 2008

comme des garçons - tea



Vid en sökning i bloggen ser man att jag flera gånger nämner
Comme des Garçons-doften Tea. Kanske är det dags att jag skriver min hyllning.

Det är knappast doften med högst rotation bland de jag äger, inte heller är det doften med den mest intressanta utvecklingen från topnot till basnot. Dock är den, utan tvekan, den absolut bästa tedoft jag vet.

Andra som passerat:

Demeter - Earl Grey (den första puffen från huden är redan den kemiskt skum, sen går det snabbt utför)
Bvlgari - Eau Parfumée Au Thé Blanc (well, om jag verkligen verkligen tänker på att där ska finnas te så går den möjligen att förnimma)
Bvlgari - Black (samma som den förra)
CB I Hate Perfume - Russian Caravan Tea (ruttnar på min hud)
l'Artisan - Tea for Two (njaee, gör ingenting för mig)
Comme des Garçons - Nomad Tea (mjölkig tekopp med cigarettfimp, lite kul, men inte riktigt min kopp te)
Annick Goutal - Eau du Fier (skrämmande och hård, ger Tea en liten kamp om förstaplatsen)
Barney's - Route du Thé (en intressant men mestadels gummiliknande varelse)

Tea tillhör Leaves-serien, vilket förvånar mig. Valet av de resterande fyra dofterna i serien begriper jag, men Tea är ett tokrökt lapsang souchong – ingen späd och grön tebuske. Visserligen har jag aldrig doftat på färska teblad, men min misstanke säger mig att de inte doftar av tjära. Långt under rökigheten sipprar ett uns av rosig blommighet fram. Otroligt fint avvägt måste jag säga.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nej, jag föredrar den typen av rakvatten som saluförs på ICA.
Den billiga sorten.
För – sanningen att säga – visst f-n är den lika bra som dyra varianter?
(Det är väl ändå marknadsföringen som kostar, inte producerandet av själva vätskan!)

/O.Deur

3:33 PM  
Blogger Suss said...

Det verkar som om du har en kärlek till parfymer. Det var trevlig läsning. Alltid kul med folk som är nördiga på nåt speciellt.

12:20 AM  
Blogger Linda said...

Du skulle prova Aromadite från Farmacia SS. Annunziata, det är en av de vackrasta tedofterna jag har upptäckt.

5:33 PM  
Anonymous Select Perfume said...

ICA mycet bra

5:21 PM  
Blogger Pimpinett said...

Te verkar vara en svår not att få till. Jag tycker också mycket om CdG Tea, men håller med om att den luktar med rök och tjära än något jag tänker på som te, liksom Russian Caravan. Black hittar jag knappt tenoten i alls, de som ska lukta Earl Grey luktar ju snarare bergamott, egentligen, och doften av orökt, oxiderat te har jag aldrig egentligen känt i parfym.

Däremot har jag luktat på relativt färska, högkvalitativa gröna teblad. De har förvånansvärt mycket gemensamt med doften av terosor, som namnet antyder, fast grönare, gräsigare och "teigare". Det förvånade mig lite, helt plötsligt förstod jag varför terosor kallas terosor.

2:40 PM  

Post a Comment

<< Home