Thursday, February 02, 2006

editions de parfums frédéric malle - vétiver extraordinaire

Så tydliga associationsbilder som Frédéric Malles vetiverdoft framkallar har jag aldrig fått från en parfym. Jag är barn igen och traskar med gula stövlar runt i regnvåt skog tillsammans med min mamma, i jakt på taggsvamp och kantarell. Fötter passerar genom den våta mattan av gulnande löv och grönt gräs, barnhänder som strycker av smutsen och vätan på mina byxor.

Där finns några bilder till jag får fram, men som kanske inte är fullt lika bundna till ett specifikt tillfälle som den redan beskrivna. Men det är i alla fall doften av soltorkande våt hud, så som den doftar när den fått bada i den lilla skogssjön Hällebosjön, 8km söder på byn Sköllersta i Närke. Den sista associationen är doften av en mörk, torr och väldigt het bastu och dess sittbänkar och väggar av björkträ som värmts upp ett otal gånger.

Det känns både lustigt och lite kusligt när sådana här minnen kliver fram så tydligt och direkt, men det är verkligen precis så här Vétiver Extraordinaire luktar. Jorden, fukten, löven, svampen, huden, solen, björkträet. Allt verkar finnas infångat av näsan Dominique Ropion (en av fyra som gjorde Flowerbomb åt Viktor & Rolf).

16 Comments:

Blogger Viktor Öland said...

Hej Martin, jag älskar din blogg.

Fantastiskt bra skrivet om parfymen som gett mig en av mina absolut största luktupplevelser. Jag kommer utan tvekan behöva köpa en stor flaska när mitt prov tagit slut. Jag hade verkligen inte lyckats koppla mitt doftminne till morfars bastu tidigare, men du hjälpte mig just. Det är ju DET den luktar! Träet, värmen och kådan som rinner ur väggarna.

Soltorkande våt hud kan jag dock inte alls känna.

Vilka andra prover fick du? Jag bad om Noir epices och En passant. NE använder jag och uppskattar för dess torrhet och intressanta pepparnoter, men EP kan jag bara uppskatta för hur skickligt gjord den är, doften av lilja är lite illamåendeframkallande på något sätt. Jag har nog alltid känt så inför liljeväxter.

7:12 PM  
Blogger Martin said...

Tack så hemskt mycket för det varma berömmet!

Liksom du kontaktade jag FM för lite prover och fick då även jag NE, men den har jag inte alls fastnat för. Jag har dock inte alls kunnat ringa in riktigt vad det är som stör mig. Men det påminner om något, om jag bara kunde komma på vad.

Sen var det Musc Ravageur som jag hoppas att jag kommer skriva om så småningom. En både skrämmande och fascinerande doft. Vill andvända den ytterligare för att få bättre koll på vad den handlar om.

VE är ett definitivt köp för mig hur som helst, så småningon ska väl tilläggas.

10:59 PM  
Blogger Viktorov said...

Tänkte bara stämma in i hyllningskören. Fantastiskt bra skrivet.

Jag har fastnat för designen på frédéric malle-flaskorna. Så stram, nästan vidrigt minimalistisk, men ändå snäll.

Less is more. Keep it up.

9:28 PM  
Blogger Viktorov said...

Jag fick också Musc Ravageur för några dagar sedan och jag måste instämma i att den har en högst skrämmande karaktär. I början är den verkligen sjukt skarp! Jag känner igen ett starkt djuriskt drag från Dzing!. Kanske är det den oväntade kompositionen som drar mina tankar till Dzing... Det skarpa lägger sig efter dock rätt snabbt och övergår ju i en rätt så rund trädoft med mjuka lavendelstråk. Vaniljen känner jag, men den utlovade kanelnoten går mig obemärkt förbi. Jag tror att man kan lära känna denna fina trädoft bättre, och kanske tom trivas med istället för att skrämmas av den.

Jag fick även V E och Bigarade Concentree, den förra med en underbar, ren, lite bitter citruston.

Vétiver Extraordinaire har inte alls vunnit mitt hjärta, i alla fall inte ännu. Jag tog på mig frikostigt av den idag, och jag tyckte att den var på tok för rå och rökig(?) i början. Efter ungefär en timme hade den lagt sig så pass att jag kunde slappna av i den. Då kändes den ganska naturlig och fin. Men någonting i den ter sig otrevligt för mig. Jag känner inte bastun, jag känner inte skogen, åtminstonde inte min bardoms skog.

3:45 PM  
Blogger Martin said...

viktorov: kul att du också fixade prover från FM! Lite lustigt det där med hur dofter fungerar på andra, hur vissa noter är det enda vissa känner medan andra inte ens anar dem. För mig är kaneldoften verkligen slående i Musc Ravageur. Och vaniljen, och den skarpa lite farliga öppningen. Ska försöka skriva ngt om den snart.

12:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det låter ju alldeles underbart! Vilken jättefin recension.
Jag har fått hejda mig ett antal gånger från att beställa F. Malle-dofter otestade. Brukar drabbas av en oemotståndlig - och korkad - lust att klicka iväg en order på en sån där travelspray-trippel splittad på tre olika dofter. Men varje gång jag tror att jag har bestämt mig för tre kommer en fjärde doft i ett nytt intressant ljus. Och förutom att det är idiotiskt att inte testa först, verkar det inte heller vara ett särskilt ekonomiskt alternativ. Prover gratis alltså? Det låter ju väldigt mycket smartare.

12:41 AM  
Blogger Martin said...

erika: Tack så mycket! Frederic Malle skickar (oftast) några prover efter du fyllt i ett frågeformulär som finns på hemsidan (http://www.editionsdeparfums.com/), prova det.

Köpa oprovat har jag gjort några gånger och för det mesta har det fallit väl ut, men garantierna är små. :)

8:32 AM  
Blogger Viktorov said...

Martin

Idag har jag återigen på mig VE. Det verkar som om jag tycker att den passar i min jobbmiljö, för jag har ännu bara provat den i jobbsammanhang. Jag tycker fortfarande att den är lite väl "stickig". Det är en parfym som jag är rädd att folk ska tycka är för stark för den är ju väldigt "in your face".

5:31 PM  
Blogger Martin said...

viktorov: Men är den det, så väldigt upp i ansiktet? Jag använder ju fortfarande bara provet, men för mig tycks den hålla sig lugn och fin och min flickvän måste väldigt nära in på för att ta del av den.

Jag har i alla fall bestämt mig nu att köpa en flaska av den nästa månad.

1:59 PM  
Blogger Viktorov said...

När den har "torkat ned", efter omkring en timma är den jättefin, men innan det sker har jag faktiskt varit lite rädd för vad folk ska tycka.
Kanske är den inte uppifejset så att folk tycker att man är helt galen, men jag tror bara att jag hade väntat mig någonting lättare.
Jag tror också att både VE och MR har en ganska så kroppsnära karaktär, och att man inte utsätter så många andra än sig själv, och folk som kommer riktigt nära, för dem.

Kul att du ska beställa!
Jag ska vila beställarfingret ett litet tag till, men jag gillar verkligen M R. Idag fick jag korn på kaneltonen i den, och den är nästan allt jag känner nu. Lustigt hur jag har kunnat missa den förut.

8:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för tipset! Nu har jag fyllt i och skickat iväg...det är rätt svårt att låta bli att försöka "styra" det åt något håll. Jag försökte ändå att svara så ärligt som möjligt, utan att tänka så mycket på vad jag önskar att de ska säga (och förhoppningsvis skicka...), så det ska bli intressant att se vad som händer. Hur lång tid kan man räkna med innan svar?

10:46 PM  
Blogger Viktor Öland said...

Beställde just 100ml av VE! Hurra! Det är sånt jag sliter extra på hemtjänsten för att kunna unna mig!

Martin, jag önskar mig fler uppdateringar av bloggen.

8:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

concord: Det står inget på hemsidan om att man kan dela upp dem mellan tre, men jag tror att jag läste på nowsmellthis att det var möjligt.

Jag fick svar ifrån Helene ganska snabbt efter att ha fyllt i frågeformuläret, där hon skrev att jag kunde lämna min adress om jag ville ha prover skickade. Sedan jag svarade på det har det dock gått en tid, men jag vet inte om de skickar direkt eller om de bekräftar med ett mail först?

Alldeles som jag misstänkte föreslog de Le Parfum de Therese och En Passant. Det finns fanns några olika som jag ville testa, men jag är nyfiken på båda dem. Det ska bli intressant att testa Le Parfum de Therese, eftersom jag så gärna ville tycka om Diorella, men tyvärr tycker att den är lite för vass och stickig (och lite för alkoholhaltig) för att jag ska vilja använda den. Om jag har förstått det rätt så liknar de varandra lite. En Passant var jag farligt nära att beställa otestad vid något instabilt tillfälle.

12:11 PM  
Blogger Viktor Öland said...

Erika,
efter att jag skickade min adress till dem så hände det ingenting innan brevet med proverna damp ner på min hallmatta två veckor senare. Så det är bara att vänta!

9:28 AM  
Blogger Viktorov said...

Jag delar Viktor Ölands upplevelse. Misströstan kom före proverna.

12:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jo, jag hann börja misströsta lite, men proverna kom för ett par dagar sedan :-)

Jag blev väldigt glad över den fina servicen; generösa prover, fina ettiketter och handskrivet brev. Just därför känner jag mig lite usel för att jag inte har fallit pladask för någon av dem...

En Passant: Eftersom jag beundrar och tycker mycket om samtliga dofter av Giacobetti som jag har testat hade jag förväntat mig att bli förälskad i denna. Jag trodde att hon, om någon, skulle förmedla syrendoften som den är på våren/försommaren, när den hänger i luften och blandas med andra jordiga och fuktiga utomhusdofter. I stället upplever jag att den, som i flera andra syrendofter jag sniffat på, verkar isolerad och lite kemisk...nästan som en syrenkvist helt nedsänkt i vatten. De övriga doftnoter som räknas upp kan jag inte få tag i alls. Den är helt OK, men inte alls det jag hade förväntat mig.

Le Parfum de Thérèse: Lite kär blev jag i den, men som det ser ut nu, inte tillräckligt för att jag ska vilja köpa den. Jag tycker mycket om öppningen: frukt och kryddor..peppar. Jag själv upplever också en tydlig doft av ingefära, men om man nu ska följa doftbeskrivningen kan det kanske vara muskot och peppar som i kombination med de söta och friska fruktnoterna. Jag tycker inte alls att den är lik Diorella...åtminstonne inte under de första par timmarna. Som sagt, det är en fin, och rätt speciell doft. Men den har inte stulit mitt hjärta (eller mina pengar rättare sagt).

11:10 PM  

Post a Comment

<< Home