Wednesday, March 22, 2006

trussardi skin



Dave Girard, mannen bakom 3eige.com, och jag började prata via internet av någon anledning. Det visade sig snart att vi hade någonting gemensamt: omslaget till Andreas Tillianders album Elit. Girard hade formgett det och jag som lekman korrade omslaget innan skivan gick till tryckning. Om jag minns rätt, var det från början tänkt att där skulle finnas en halvdold bild på Kevin Shields någonstans på omslaget men bolaget Mille-Plateaux fegade ur och det togs bort i sista sekund. Dave Girard avgudar tydligen My Bloody Valentine samt Slowdive, precis som Andreas (och jag) gör. Det här visar ju bara på hur ytterst sympatisk människan är! Hur som helst...

I vårt samtal kom vi så småningom in på dofter och Girard var väl rätt ljummen vad gäller responsen på det jag orerade om. Han använde inte någon själv direkt, men en han gillade var i alla fall Trussardi Skin. Namnet ringde en klocka, men verkligen inte mycket mer. Kollade direkt upp den och fann en lista på doftnoter som gav mig känslan av att Skin skulle vara otroligt blommigt feminin med viol, äpple, liljekonvalj, ros samt jasmin. Det kändes helt otippat att en man som inte direkt verkar bry sig om dofter skulle uppskatta något dylikt och därmed var min nyfikenhet väckt.

Varför den heter Skin undrar jag fortfarande, letar verkligen efter vad som menas. Vissa säger att det är en myskdoft, men det hittar jag inte alls. Vissa klagar på för mycket cederträ, men det hittar jag inte heller. För mig är den en mycket trevlig och krämig citrusdoft, utan den stickande känsla som många parfymer med citrus besitter. En aningen pepprig, men definitivt ingenting som kommer få dig att nysa! I början kändes den som en otroligt rak doft, utan större variation. Med upprepade användningstillfällen så har de där blommorna ändå visat sig, men de kikar fram så ytterst försiktigt att det nästan knappt blir påtagligt. Ibland när jag känner doften komma upp från min kropp associerar jag den till någonting drickbart, någonting jag känner igen väldigt väl, men lyckas aldrig rama in vad det är. Andra har sagt att den doftar friskt på mig, men jag håller inte med (längre än till att det är en citrusdoft). Krämigheten samt att den har någonting förmultnande över sig tar mig bort från den känslan direkt. Försiktig i sin framtoning är den i alla fall och knappast något som kommer skrämma bort folk på bussen även om jag applicerar den ymnigt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home