Tuesday, July 11, 2006

daim blond

Som jag längtat! De senaste doftinköpen är visserligen oftast otroligt fina, men kanske lite väl impulsiva och ogenomtänkta. Värdet av att gå och längta, provsniffa och åter provsniffa för att sedan återigen inse att doften man känner är en av de vackraste och mest behagliga man hitills stött på, är allt för högt för att slösas bort genom impulsköp.

För rätt så länge sedan köpte jag en 10ml-flaska av Daim Blond från Marlen som numer driver perfumecritic.com. Även om Daim Blond är en av de mer populära dofterna från Serge Lutens och därmed antagligen en av de enklaste att ta till sig, så ställde jag mig först skeptisk gentemot doften. Det var definitivt ingen given succé. Då tyckte jag den var på näppen lite för fruktig vill jag minnas. Men skam den som ger sig och kort därefter började jag hänsynslöst älska den otroligt mjuka känslan av aprikos och mockaskinn (inte mockasin!) som smekte mig.

När Helmut Lang släppte Cuiron köpte jag den nästan omedelbart och det blev doften som verkligen startade mitt intresse för parfym. Den var så långt från allting annat jag hitills doftat på och ingen annan hade den. Cuiron blev MIN parfym, den doft jag förknippade mig mig själv och som även andra förknippade med mig. Just nu är jag nere på de sista dropparna i flaskan och vågar knappt använda den längre, vill försiktigt krama den till slutet. Nu när Helmut Lang lagts ner så går den visserligen fortfarande att hitta, billigt dessutom, men den blir även mer och mer ovanlig. För fridens skull borde jag köpa en ny flaska innan den försvinner helt. Hur som helst var Cuiron verkligen min signaturdoft.

Med tanke på de nästan fyrtiotalet flaskor jag har hemma har stadig rotation på mig ser jag inte direkt att jag återigen kommer förknippas med en enda doft (well, kanske Hermès Eau des Merveilles...) någonsin. Dock har jag spekulerat i att tvinga fram en sådan, genom att en månad endast bära en enda doft. Nu har jag en hel flaska äntligen och ni förstår säkert var det bär hän: Daim Blond är kandidaten. Så sjukt bra är den. Dessutom kan jag se paralleller till den mjuka och krämiga Curion. Jag och mjukt läder är som ler och långhalm I guess.

13 Comments:

Blogger Tove said...

Hej där, du har en fin blogg och du verkar ha bra koll; så vet du var man kan få tag på Un lys? Jag har ett prov här men vill gärna köpa en hel flaska av denna gudomliga doft. Är den Paris-exlusiv igen?

10:11 AM  
Blogger Martin said...

la tovo!: Un Lys är nog lättast att få tag på direkt från deras affär i Frankrike. Det går bra att beställa på internet och du får doften i en underbar "klockflaska". 75ml stor kostar den 114 euro med frakt till Sverige.

Har kikat runt på lite andra affärer som säljer Lutens, men ingen har haft Un Lys tyvärr.

Affären: http://makeashorterlink.com/?J1912156D

11:45 AM  
Blogger Tove said...

åh tack tack! dom klockformade flaskorna är vackrast också!

2:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mitt ex använde Cuiron och jag älskade både honom och doften. Trodde länge att det var hans ex som hade köpt den åt honom, och byggde därav hela min uppfattning om henne på den tron. "Hon måste ha god smak" tänkte jag. "Och han med om han varit tillsammans med den sortens kvinna". Sen fick jag veta att han valt den själv och tyckte ännu lite bättre om honom för det.

Skulle jag känna doften på någon idag skulle min mage vrängas. Inte pga doften i sig såklart, utan jag skulle bli rädd för personen som bar den. Och rädsla är vanligtvis inte min grej.

Skönt att den bärs av så få! :)

11:50 AM  
Blogger Phil said...

Hi shifts-
Is there any way to see these posts in english? Jeg kann lese litt Norsk, men pa Svensk er jeg ikke flink!

4:14 PM  
Blogger Martin said...

tiva: Det var ju en underbar historia! Faktum är att jag fann den på en arbetskamrat och tyckte länge och väl att han bara luktade sjukt gott. Sen en dag kom jag på vad sjutton det var och hela jag blev varm (samtidigt som det stack till inombords, den var ju MIN!).

phil: Hey, nice to see you here! I actually got that decant of T42 yesterday when I got back from my vacation, many thanks. I'm sorry to say that this blog does not yet exist in English. My Swedish is still way more colorful when it comes to describing my scent impressions that I rather choose it over English when doing this. Unfortunate when taking possible readers into account, but I'm too much of a coward to make the switch ;)

10:08 AM  
Blogger JK++ said...

martin, jag vill som doftnovis ha din input på thierry mugler - jag har två prover från honom hemma. en liten flaska där förpackningen bara är märkt med "mugler cologne", och en liten spraygrej märkt "a*men". jag gillar den förstnämnda väldigt mycket, vad säger du om thierry?

11:47 AM  
Blogger Viktorov said...

Jag vill också typ "vara" Daim Blond. Den är så sjukt god. T.o.m. inskränkta arbetskompisar ger mig komplimanger för den. Cuiron är också fin, men inte alls lika snäll som Daim Blond. Jag kopplar inte alls samman de två, faktiskt. Cuiron är förvisso lädrig, men också ganska träig. Jag måste köra en sidavidsidabedömning när jag kommer hem tror jag.

Bonanza kid> Mugler cologne är ju riktigt härlig! Grymt ren och fräsh känsla. Jag har bara testat den i butiker, men inte slagit till än. Kanske är den lite tråkig, men jag gillar den skarpt.

2:11 PM  
Blogger Martin said...

bonanza kid: Thierry Mugler är alldeles utmärkt och jag gillar den skarpt. Tanken var att jag skulle köpa den via Ebay, läste sidan lite dåligt och fick hem deras bodylotion istället. Det gjorde dock inte så mycket eftersom de luktar väldigt snarlikt. A*Men gillar jag också, även om den är väl stark och slående. Filar just nu på en liten text om en släkting till A*Men som jag hoppas lägga upp senare i dag!

Concord: Den har liknande tendenser hos mig, riktigt perfekt är den inte, jag bara blundar för det.

Viktorov: Nä, de är inte lika som dofter direkt, mer än att båda är så silkeslena i sina utföranden.

10:51 AM  
Blogger JK++ said...

alla: tack för inputen, det känns skönt att jag är rätt ute. jag gillar den verkligen, hemlig not eller ej. :)

11:27 AM  
Blogger Viktorov said...

Det fruktiga försvinner ju ganska mycket efter ett tag. Det är sjukt mycket aprikos i början, men jag tycker att det dämpas avsevärt. Jag brukar inte bry mig så mycket om jag får komplimanger eller inte, men igår fick jag två av varandra oberoende komplimanger för Daim Blond.

A*men har jag väldigt svårt för. Varför vet jag inte. Jag tycker att den doftar billigt. Jag får Wunderbaumassociationer av den. Cologne är däremot riktigt fin.

11:58 AM  
Anonymous Indian said...

Haj! Shysst blogg! Är det någon som vet vart man får tag på Helmut Lang - Cuiron?

8:53 PM  
Blogger Martin Friberg said...

indian: Hej! Har missat denna fråga. Jag tror nog faktiskt Cuiron är praktiskt taget omöjlig att få tag på numer, såvida du inte finner en flaska på Ebay. Då kommer den nog bli rätt dyr dock.

1:57 PM  

Post a Comment

<< Home