Tuesday, April 25, 2006

shiseido feminité du bois


Tur är sällan på min sida, särskilt inte då det gäller shopping (och kanske då i synnerhet parfymshopping). I Örebro, som i princip inte har någoting att erbjuda förutom sådant Kicks och Åhléns normalt plockar in, gömmer sig inte mycket. Men skam den som ger sig. Den som väntar på något gott väntar givetvis alltid för länge, men blir där till rikligt belönad har det nu visat sig!

Lönen har kommit och med den en liten rekogniseringsrunda. Eller, den hade jag faktiskt betat av redan i fredags så jag visste i princip var jag skulle när jag gick från lägenheten med E. Men det jag hade glömt av var att kolla om det kommit några nya dofter till butikerna. I Aftonbladets fredagsbilaga såg jag att Guerlain hade kommit ut med en sommarvariant på herrversionen av L'Instant. Eftersom jag endast luktat på damvarianten begav jag mig iväg till mitt inte särskilt säkra doftkort i staden, Lejonet, för att se om någon av de tre L'Instantdofterna fanns att finna.

Säljbiträdet som fångat mig sprang ut för att kolla lite på lagret men icke, endast damernas Guerlain denna dag. Under tiden kollade jag lite längre bort på dofthyllan till ett ställe där jag inte brytt mig om att kolla tidigare. Längst ut på flanken tronade en flaska Shiseido Feminité du Bois. Guerlain känndes inte särskilt aktuell längre då Shiseidodoften både är ljuvligt god och notoriskt omöjlig att få tag på till bra priser numer. Företaget valt att dra den från marknaden. Tyvärr hade de bara en body milk plus doften i parfymkoncentration hemma men hon kunde tänka sig att ringa centrallagret för att kolla om den eau de parfum jag var intresserad av fanns att beställa. Den gamla damen som äger affären sa att det behövde inte biträdet bry sig om, för hon har själv försökt få tag på den flera gånger tidigare utan resultat. Provflaskan var alltså det enda som fanns att tillgå.

Svetten började bryta fram på min panna och jag började trampa lite på stället. Till slut kom det mycket mycket milt från mig ”ni säljer inte era provflaskor va?”. Som tur är känner damen i fråga till mitt intresse och bad biträdet kolla vad flaskan egentligen skulle kosta. Medan hon synade mig med glasögonen på nästippen frågade hon, ”Du får den för 300 kronor, blir det bra?”. Då en flaska av Feminité du Bois går för allt mellan $100-175 på Ebay just nu skrek jag av glädje inombords.

Doften i sig är en sådan jag hatade till att börja med, men har sakta men säkert vuxit fram och blivit om möjligt den lenaste och varmaste doft jag har hemma. Otroligt välblandad, så pass att jag har stora problem att särskilja ingredienser från varandra. Varm och behaglig. En aningen bivax finner jag tillsammans cederträ. Det senare noterar jag mest då jag fick reda på att det ska finnas där, annars hade jag nog aldrig sett det som en trädoft namnet till trots. Mjölkig skulle jag vilja säga, eller krämig. Jag vette tusan och famlar ännu en gång i mörker vid beskrivandet. Men underbar, ta mig på orden (och jag vet att några av er redan vet om det).

Christopher Sheldrake, som blivit känd som näsan bakom Serge Lutens dofter och som från och med hösten 2005 har ett kontrakt med Chanel (Director of Research & Development for fragrance), skapade doften 1992 och frågan är ju varför Shiseido valde att ta bort den från marknaden. Aldrig har jag sett någon annan doft efterfrågad så pass som denna och särskilt inte en från Shiseido...

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Okej, nu skriker jag av avundsjuka. Herregud vad jag skulle vilja ha en flaska Feminité du bois just nu, det har varit min älsklingsparfym i tio år.

2:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hoppsan, vilket fynd! Grattis!
Feminité du bois är nog den allra gulligaste lilla flaskan i ännu rätt blygsamma miniatyrsamling.
Blev inspirerad till att sniffa lite på den nu. Jag har ännu inte haft modet att försöka "bära upp" den, eller vad man ska säga, men tycker om sitta med handleden klistrad vid näsan när jag testar den på hemma.

8:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hm. Martin. Min guru och vägledare..:D
Jean Patous parfymer är väl inte att tänka på att de finns i den här stan? Och framförallt inte den senaste, Sira des Indes? Är vansinnigt nyfiken på denna parfym som ska dofta av bland annat champaca som även återfinns i Diors J'adore.

10:15 PM  
Blogger Martin said...

moa: De har ju faktiskt parfymkoncentrationen kvar, utifall du skulle vilja ringa dit (019-611 01 47) och fråga om du kan beställa. En lite större flaska (som iofs fortfarande var väldigt liten så klart) som kostade runt femhundra vill jag minnas. Sen fanns är två pytteflaskor för 150 eller så... Jag är lite sugen på att köpa även parfymen faktiskt.

11:27 PM  
Blogger Martin said...

erika: Jag funderar också på när jag egentligen ska använda denna. Det lär inte bli på jobbet i alla fall. Så länge ska jag i fulla drag njuta av den hemma åtminstone!

11:28 PM  
Blogger Martin said...

jenny s: Woa, nä inte en chans skulle jag nog våga säga. Inte för att jag har koll på vad samtliga affärer har hemma, men det låter bara inte särskilt troligt. Du får nog åka till Stockholm och sniffa!

11:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åhhh, vilken kännsla att veta att jag har en flaska 50 ml Edp i tryggt förvar i kylen! ÄÄÄÄÄLSKAR dena varma sensuella doft och förstår inte varför den försvunnit! Har funnits vid min sida i över 10 år och jag gick i gymnasiet.... Åh vilka minnen denna lilla flaska kan locka fram.
*Drömmer mig bort*
Kram/ Linda-Marie

5:07 PM  

Post a Comment

<< Home