Thursday, May 11, 2006

ofrésia

Obönhörligt blommig passade denna doft från Diptyque helt perfekt på E:s och min cykeltur ut till Karslund i dag, Örebros gröna oas. Vi hade redan tidigare i veckan bestämt att på torsdag var det dags för en tretimmarstur ut dit. Om man väntade några dagar till så skulle grönskan få slå ut ytterligare och belöningen bli större. Videkissar i all ära, men gröna lummiga träd slår det mesta.

Ofrésia är väl ingen doft jag skulle vilja kalla manlig direkt då prunkande blomster ofast drar associationerna åt motsatta hållet. Ändå känner jag mig bekväm i Diptyques något kryddiga blombukett. Liljekonvalj, anis, mynta känns det som. Läste någonstans att den i princip är en rak rendering av blomman fresia, men det hade jag själv ingen aning om. Grön som den färska doften från en nyavbruten selleristjälk, något fuktig och jordig.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ah diptyque. Själv plockar jag fram nyinköpta oyedó och firar årstiden. Har du nån koll på dom nya CdG-dofterna (guerilla 1 & 2) förresten?

2:14 PM  
Blogger Martin said...

Björn: Nope, inte mer än att jag sett några av noterna av dofterna listade samt att de nu finns att förbeställa på www.luckyscent.com. Jag tänker försöka skaffa stora prover så snart det bara är möjligt.

11:20 PM  
Blogger Viktor Öland said...

Jag är glad att det börjat skrivas mer i bloggen nu. Själv var jag i paris för någon vecka sedan och hade tid att besöka Palais Royal Shiseido, Annick Goutal och Guerlains flaggskeppsbutik, samt det fetaste Sephorat. Sista dagen tänkte jag köpa Chergui eller Cuir Mauresque, men så försvann plötsligt tiden och vi höll på att missa flyget. Surt!

11:49 AM  

Post a Comment

<< Home