Monday, August 21, 2006

guerlain l'instant pour homme

Som en svagare och mer tillbakadraget syskon av Thierry Muglers A*men uppenbarar sig Guerlains herrversion av L'Instant. A*men är en sådan chockartad upplevelse att jag faktiskt föredrar denna något mer tillbaka lutade variant. Mörk choklad med inslag av anis. Det sista är inte min favoritingrediens när det kommer till dofter direkt. Lakritstoner i parfymer över huvud taget är ingenting jag uppskattar alls (även om lakrits i alla former utom de söta är något jag mer än gärna proppar i mig!). Här fungerar det dock, riktigt bra dessutom.

Påminner faktiskt lite om romerska bågar om vi nu ska göra ännu en godisparallell, men med mer nedtonad apelsin. Att jag alls gillar (och det gör jag verkligen!) L'Instant ter sig allt mer mysko i mina ögon när jag radar upp mina intryck, för romerska bågar är näst intill det vidrigaste jag kan komma på i godisväg.

Faktum är att jag även jämför L'Instant pour Homme en hel del med Prada (första damdoften) och antagligen är det för att båda delar en hel del patchouli mellan sig. Rena patchouliparfymer gillar jag oftast inte alls, men i de kombinationer de förekommer i hos dessa två skapar de en varm ambradoftande botten jag gillar mycket.

En jakt efter en billig flaska inför hösten har inletts...

(Bildkälla: escentual.co.uk)

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Har den något att göra med L´Instant pour femme överhuvudtaget? Ska sniffa på Åhléns imorgon...

Håller med om att rommerska bågar är äckliga. Drar mig till minnes en kräk-seans orsakad av överätande en gång när jag var barn och nallade vuxengodis på någon fest. Apelsin/chokladsmakande godis borde förbjudas.

8:40 PM  
Blogger Martin said...

erika: inte direkt, även om båda har en ambrabas. L'Instant pour Femme är så otroligt kraftig och over-the-top att jag mest skräms av den, men sådan är inte herrversionen alls. Ibland provar jag damversionen bara för att se om jag ändrat min smak, men den är alltid för mycket. Över lag gillar den, så om den kunde tonas ner ett par hack skulle jag älska den!

11:25 PM  
Blogger Martin said...

När jag skulle somna i natt kom jag på ännu en doft som träffar "romerska bågar"-beskrivningen, Damien Bash - Sin. Men denna är precis så äcklig som man förväntar sig. Helt otroligt äcklig. Absolut den vidrigaste doft jag stött på.

10:35 AM  
Blogger Solander said...

Intressant... Jag gillar inte heller apelsinchoklad men jag har ändå en parfym jag älskar som luktar just apelsinchoklad...
Själv gillar jag lakrtis/anisdofter, men om du inte gör det bör du hålla dig undan från MAT Very Male som luktar precis som sötlakrits enligt min mening.
Jag testade A Men i Stockholm och gillade den så nu vill jag ha ett prov att testa i lugn och ro. Mycket mycket bättre än Angel.
/Caltha från basenotes

4:07 PM  
Blogger Martin said...

solander: Hej! Är det MAT Very Male som har en väldigt asymmetrisk form, med en trappstegsliknande "utsågning" mitt på flaskan? Har sett den några gånger, men aldrig kommit mig för att ta ner den från hyllan och provdofta.

1:00 PM  
Blogger Solander said...

Det stämmer, eller jag kan inte svära på att det är just Very Male du har sett men flaskorna av det märket ser i alla fall ut så. Very Male har en svart flaska tror jag. Den som bara heter Male kanske du skulle gilla?

5:39 PM  

Post a Comment

<< Home