Friday, August 04, 2006

ormonde man

Efter lite sniffandes i mina provlådor leddes jag, efter lite letande, in på Ormonde Jayne Ormonde Man. Sugen på något grönt men kryddigt i dag, något med en örtig touch, passade den perfekt.

Direkt från flaskan upptäcker jag en mycket tydlig sandelträbas. Den nästan pepprigt gröna doften av blad, likt den från en tomatplanta, är slående.
Nu vet jag inte om det verkligen är tomat, men det är samma råa och ibland beska ton som finns där. Mot sandelträet framkallar det en illusion om ett släktskap till den moderna doften Carolina Herrera 212 Men. I den senare är det snarare en ostörd flukt av nyklippt gräs som ligger i förgrunden, men Ormonde Mans utan tvivel gröna start öppnar ändå direkt för sådana associationer. Här finns dock ingen del av den ozonaktiga aquakänsla 212 Men besitter, utan Ormonde Man känns betydligt mer naturlig. Kryddig av koriander och stundtals känns den näst intill medicinaktig (vilket garanterat kommer från den Oud som finns här).

Namnet till trots så är det inte dess manliga egenskaper som gör sig hörda här, snarare är det doftens mer feminina framtoning jag fångas av. Slutfasen av doften för mig osökt in på någon damdoft jag vet finns någonstans i min umgängeskrets, kan dock inte alls placera den. Den mystiken lämnar mig inte och jag vill fortsätta sniffa den om och om igen. Har inte beslutat om den hamnar på inköpslistan eller ej, men jag är glad att jag fått uppleva den åtminstone. Ett är i alla fall säkert och det är att Ormonde Jaynes paket med prover av samtliga dofter ska beställas.

Ormonde Jayne

0 Comments:

Post a Comment

<< Home