Wednesday, May 05, 2010

l'oreal solar expertise


När jag skrev frekvent hade jag en tanke om att ta upp lite dofter som inte direkt förknippas med parfymhus ingen hört talas om. Jag tänker på den deo jag använder och som jag vet många andra använder, mjukmedel, rumsdofter och tvättmedel, hårvax et cetera. Det där har alltid varit sådant som fascinerat mig och varför de verkar behandlas så nonchalant både av användare och tillverkare (rumsdofter undantaget). Att Ajax och Via är noga utprovade och ordentligt doftade på står nog utom tvivel, men varför vill så få andra, lite mer oväntade aktörer, ge sig in i matchen?

Det finns faktiskt några alternativ numer och de hoppas jag kunna utreda framöver: Tocca, Fredric Malle, l'Artisan,
Maison Francis Kurkdjian med flera.

Först ut är en fabulösa solsprayen från l'Oreal, Solar expertise. Snacka om pick-me-up-doft! Den är nästan lite för väldoftande tänkte jag säga; den doftar helt enkelt lite väl mycket. Det finns ingen mening att parfymera sig ytterligare när Solar expertise finns. Först ut är lite behagliga rosor, men övergår snart till en blommig mix jag har svårt urskilja enstaka element ur. Doften är en aquatic i grund och botten. Det sista känns väldigt otippat från en solskyddsprodukt, som i det närmaste SKA lukta kokosfett enligt vissa. Att rosorna endast förekommer som en flyktig toppnot förvånar mig också en smula. De brukar ofta hålla sig kvar i kompositionen som hjärt- eller bottennoter. Mycket lustigt.

Labels:

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Vad skoj att du skriver igen! har inte kommenterat tidigare, men läst hela din blogg retrospektivt. Blir nyfiken på denna spray!
Jag har varit så sugen på Toccas tvättmedel, för jag gillar skarpt både Cleopatra, Touch och Brigitte, men priset...:/

6:58 PM  
Blogger Martin said...

Nina: Hej, vad roligt! Ja, jag ska börja lite försiktigt igen och se om jag kan hitta tillbaka till att skriva mer frekvent. Börjar anspråkslöst. :)

Tocca: I know, priset hindrar mig också lite. Plus att de verkar specifikt vara till för yllekläder, något jag har försvinnande lite av. Men nyfiken är jag.

9:11 AM  
Blogger Pimpinett said...

Solskydd är ofta starkt parfymerade för att ett av de vanligaste kemiska solfiltren har en rätt stark och svårkamouflerad doft i sig, tror jag. Jag har tydliga doftminnen från barndomen av ett solskydd i form av en klar vätska med stark lukt, och träffar då och då på samma (mycket förtroendeingivande!) doft i nutida solskydd.

1:29 PM  

Post a Comment

<< Home