Monday, September 18, 2006

höstinköp

Måste få ur mig en uppdatering. Det har gått lite lång tid känner jag och vill mest visa att jag lever. Har haft idéer om texter med en jämförelse mellan Comme des Garçons EdP och Hôtel Costes, samt skriva något om Comme des Garçons Tea, men det har inte riktigt blivit av ännu.

Eftersom hösten i princip är här kan jag ju roa mig med att lista några av de dofter jag planerar att inhandla från och med nu och fram till jul. Ser man till pengarna är det en hel del, men det lär knappast bli samtliga. Här kommer ett urval:

Keiko Mecheri – Loukhoum. En helt otrolig mysdoft som verkligen chockerade mig första gången jag fick prova den (tack Erika!). Den värmer som en stor päls. Lite kanderad mandel mitt i smällkalla vintern kommer passa mig perfekt. Varje gång den applicerats måste jag stanna upp och bara andas in ljuvligheten. Känns som om det inte finns en godare doft i hela världen (ungefär på samma sätt som pepparkakor, nybryggt kaffe eller nygräddade kanelbullar också är de godaste dofterna i världen). Den känns sjukt trygg.

Maître Parfumeur et Gantier – Ambre Précieux. Har ingen ambradoft alls och känner att jag saknar det. Valet står egentligen mellan denna och L'Artisan – L'Eau d'Ambre. Den senare är lite snällare och tamare, men rätt trevlig den med. Dock är den även billigare så det kan mycket väl bli L'Artisan istället. Ambra är så jävla otäckt, känns livsfarligt faktiskt, I love it.

Comme des Garçons – Zagorsk. Rysk träkyrka med inpyrd rökelse. Ett måsteköp.

Dorissima – Narziß. Ännu en av de bästa dofter jag känt, känns som om jag kan placera den i min topp tio faktiskt. I början kändes den som en perfekt rendering av vad sandelträ är för mig. Efterhand har lite mer kryddiga och örtiga toner trätt fram och den känns nästan lite grön. Dock är den fortfarande omisskänligt den perfekta sandelträdoften. Grämer mig fortfarande över att det inte blev något inköp då Aus Liebe zum Duft sålde ut sina exemplar för mindre än halva priset. Det är saftiga $130 som ska betalas.

Serge Lutens – Chergui. Att inget inköp blivit av än är nästan inte försvarbart. Jag vet att det blir tjatigt i längden, men det här ÄR den bästa doft jag haft äran att sniffa på. Har levt på prover av den sedan jag startade bloggen i princip och den enda anledningen till att jag använder den så lite är på grund av den lilla mängd jag fortfarande äger. Har placerat bland mina tre toppfavoriter (Chergui, Hermès Eau des Merveilles och Frederic Malles Vétiver Extraordinaire).

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Intressant lista. Varför är ambra livsfarligt? För mig är det en varm och mysig och lite pudrig "comfort scent" som påminner om hud.
Jag tror att min nystartade parfymblogg kan komplettera din ganska bra med tanke på hur olika smak vi har i vissa frågor - Chergui är verkligen helt horribel på mig och Zagorsk hör inte till mina favoriter i Incense-serien.

1:40 PM  
Blogger Martin said...

solander: Ambra, vet inte riktigt var jag ska börja. Det är bara en sådan där doftnot som är lite skrämmande och spännande. Den har många sidor känns det som och jag kan sällan bestämma mig för hur den luktar. Håller med dig om din beskrivning, men för mig finns där alltid en mörk skugga i vilken faror lurar i det där mysiga.

Chergui: Oh the blasphemy! Jag kan bara inte förstå hur denna gudomliga vätska kan bli så dålig som du beskriver på någon. Jag hoppas jag aldrig får uppleva den dagen :)

Zagorsk: Jag gillar den kyliga irisen (eller moroten som jag tyckte först) tillsammans med björkträt och rökelsen. Kyoto var den jag testade först, men efter jag köpte en flaska Christian Lacroix Tumulte PH så blev den överflödig. Avignon älskar jag, men av någon anledning håller jag Zagorsk högre. De resterande två har jag ännu inte provat...

2:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Du har rätt i att ambra har en "mörk" sida som gör den intressant och inte bara mesigt mysig, men till "livsfarlig" skulle jag inte sträcka mig. Det är lite som djuriskheten i mysk fast i mycket mildare och mer sofistikerad version.
Jag tror att min hud har en tendens att få vissa dofter att surna, jag vet inte exakt vilka. Det är de närbesläktade myggmedels- och komposteffekterna. Eller så gillar jag bara att vara rebellisk och dissa det andra älskar... ;)
Iris=morot? Den måste jag fundera på. Qarzazate och Jaisalmer är nog mina favoriter, (även om jag gillar Avignon också) helt klart prov-värda.

4:14 PM  

Post a Comment

<< Home