Thursday, October 05, 2006

diptyque tam dao

Älskar när sånt här händer. Man skaffar någon gång en liten flaska av något som visar sig inte alls vara vad man trodde. Möjligen passade det inte alls och därmed ställs provet bort. Sen en dag när man står helt handfallen framför sina flaskor kommer man sig för att äntligen prova det där bortglömda eller ignorerade (i mitt fall det senare). Tam Dao är en av Diptyques mest erkända dofter tillsammans med den helt vansinnigt gröna och ofattbart goda Philosykos, men Tam Dao har för mig mest inneburit stick i näsan samt obehagskänslor. Trä är någonting jag älskar att dofta på från huden, men inte gillar att bära så andra kan känna det. Har nästan slutat leta efter en som ska passa mig. Comme des Garçons Kyoto, Christian Lacroix Tumulte pour Homme och Gucci pour Homme får inte mycket rotation, trots att jag har samtliga hemma. Den enda utpräglade träkreationen jag verkligen gillar och använder är Shiseido Feminité du Bois. Fram tills nu verkar det som...

Tam Dao är ju näst intill perfekt! Den förut så ruggiga ytan på doften skrämde iväg mig, me nu när jag känner den fyller den något slags tomrum bland mina dofter. En ytterst svag doft av kaffeböna reser sig från huden tillsammans med svag sandelträ och desto starkare cederträ. I morse utspelades med sedvanlig vånda ett bekant senario: Jag vridandes och vändandes på flaskor. Småtestande på huden för att se vad som skulle kunna passa mitt humör. L'Artisan Dzing!, Diptyque The Essence of John Galliano rumspray, Knize Ten och Bvlgari Black passerade förbi mig och var nära att välja rumsprayen. Sen helt plötsligt fick jag en uppenbarelse och det var Hermès Eau des Merveilles på min kropp, svagt ackompanjerad av Tam Dao på mina armar. Blandar nästan aldrig dofter så där, förutom då jag provar dem förstås. Men denna kombination fick mig i total självsvängning!

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Den låter makalös, och nu vill jag ha den.

2:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oh, den är med på min alltför långa önskelista...
Apropå trädofter, har du testat CdGs Palisander och Sequoia? Kanske för intenstivt träiga för dig, iofs..
Just nu testar jag White och den är helt otrolig. Jag vet verkligen inte var jag ska placera den, om den är mintsval, blommig, träig eller rökelse? Kanske kan vara något för dig med sin subtila tränot?
Det blir nog ett blogginlägg till dess ära.

6:25 PM  
Blogger Martin said...

moa: Har bara cirka 4 ml kvar av de 10ml jag skaffade från början. Det grämer mig verkligen!

Solander: Sequoia är inte för mig, inte för träig, men har en unken kvalité jag bara inte trivs i. Palisander har jag fortfarande inte testat. White däremot har sin givna plats: juldofter! Den är härlig, men det var länge sedan jag provade den.

1:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag kan förstå vad du menar med unken, den har en sötaktig ton, som björksav. Palisander däremot har en väldigt "ren", näst intill "tvålig" (dyr fin herrtvål med trä- och krydddoft) underton som får den att kännas dyr och elegant.

3:16 PM  

Post a Comment

<< Home