Friday, October 06, 2006

ysl l'homme

Medan E färgade ögonfransarna plockade jag bland tidningarna inne på P&Co. Fann snart senaste King som jag ännu inte kikat i. Den obligatoriska genomgången av svenska modejournalisters senaste åsikter, eller snarare omnämnanden och uppmärksammanden, slutar ofta med min irritation över hur menlös samt uddlös rapporteringen är. Nya YSL L'Homme fick visserligen ett helt uppslag, men när ska någon våga bemöta en kass doft på rätt sätt? L'Homme var tydligen något som hela redaktionen blev som till sig av, något utöver det vanliga skrev de.

YSL har valt att lämna ifrån sig en doft som är så sjukt strömlinje formad att den blivit helt karaktärslös. L'Homme är ett destillat över herrdofter som toppat försäljningslistorna de senaste tio åren. Den påminner dig om något, men att kunna nåla fast vad det är går inte. Det kan ju hända att detta är precis vad Yves Saint Laurent far efter. Att de vill slå sig in på herrmarknaden är uppenbart, men det är inte med en Le Mâle de gör det med. Hur mycket jag än ogillar (användandet av) den doften så besitter den i alla fall både karaktär och kreativitet i jämförelse (eller de klarar den jämförelsen med nästan vilken designerdoft som helst). Men att stjäla marknadsandelar genom en blek kopia av topplistan? Njaee... L'Homme kommer dock säkert tilltala den stilsäkre och nyblivet vuxne mannen, men herregud så tråkigt han kommer dofta...

Kikar vi bakåt på de dofter Yves Saint Laurent släpp från sig finner man inte många svaga kort. M7, Kouros, Opium pour Homme, Live Jazz... Suck, håhå jaja.

8 Comments:

Blogger Viktorov said...

Jag är ledsen, men jag håller inte med dig. Jag har bara provat l'Homme två gånger och jag gillade den. Kanske inte världens mest spännande, men mer än godkänt. Jag tycker att den får oförtjänt mycket skit. Det tråkiga är kanske att den inte sticker ut på något sätt, men det är ändå en behaglig och välgjord herrdoft.

Jag kan tänka mig att köpa den i framtiden.

12:49 AM  
Blogger Martin said...

viktorov: Inget att vara ledsen över att du tycker annorlunda. Det är ju det fina med det här. Den känns för mig generisk, dock med en krämig underton. Men håller du med om att den är en otroligt olik något annat från YSL?

2:05 PM  
Blogger Viktorov said...

Där håller jag med dig. M7 ligger före l'Homme på min inköpslista. I och för sig har jag inte tagit mig igenom hela herrlinjen än.

4:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Du Martin, jag hade en dröm om Tam Dao och Diptyque! Först läste jag Sigfrid Siwertz Det stora varuhuset innan jag somnade, sen drömde jag om ett stort varuhus där jag gick omkring och letade efter Diptyques Tam Dao vid stängningsdags, med ont i ryggen och fötterna. Rätt ointressant dröm egentligen, men det var ett härligt varuhus, mycket exklusivt. Diptyque hade i min dröm ett badskum/badolja som doftade mogna plommon och mörk choklad, och kostade 800 kronor för 800 ml. Jag ville ohyggligt gärna ha det.

Diptyque har tydligen ingen sån doft, det närmaste man kommer är Canelle, den doftar "plum pudding & mulled wine", men det är ju inte riktigt samma sak.

Det här är det närmaste jag kunde komma, åtminstone i teorin: herrdoften Cannabis Santal från Fresh. Den ska ha toner av mörka plommon, choklad, ros, patchouli, kumquat och magnolia, bland annat. Är det något du har provat? Jag blev nyfiken.

4:14 PM  
Blogger Martin said...

moa: Har inte doftat på den, men väl läst recensioner av dem. Just nu minns jag dock inte alls vad som sagts om den. Måste kolla upp. Jag antar det som ett uppdrag för bloggen!

2:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej hej, hur går det med uppdraget? ;)
Läsning under tiden: http://www.nytimes.com/2006/10/22/style/tmagazine/22tscent.html?_r=4&oref=slogin&oref=slogin&oref=slogin&oref=slogin

5:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Men ÄSCH! Chandler Burr skriver om parfym iaf, du hittar nog.

5:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

King är verkligen ute och cyklar på denna. Dom kalla Kouros en tysk 80-tals doft. Dom vet inte vad dom pratar om.

1:12 PM  

Post a Comment

<< Home