Saturday, May 15, 2010

hermès - eau d'orange verte och concentré d'orange verte


De första åren av mitt doftintresse präglades av spännande dofter, sådana som förflyttade mig någonstans, abstrakta som fick mig att associera hejvilt. Jag älskade att haja till och häpna över hur sjutton man kunde skapa en så vansinnig doft.

Riktigt så är det inte längre. Det känns som jag bytt riktning helt och numer nästan uteslutande intresserar mig för, och trivs bäst i, mer funktionella dofter: lätta, enkla, men gärna med en twist. Men ibland helt utan sådan. Ett är säkert och det är min svaghet för en välgjord citrusdoft.

Françoise Caron tog 1979 fram Eau d'Orange Verte för Hermès räkning. Concentré d'Orange Verte kom 1997, skapad av Jean Guichard. Båda är lätta cologne-flirtiga dofter med citrus och trä högt upp i kompositionen, men egentligen är inte likheterna så många fler. Jag ser helt enkelt inte anledningen till att de är så närbesläktade i namnet. Båda kan stå på egna ben.

Eau d'Orange Verte har rejält med bitter lime i sin öppningsfas. Just den är verkligen en parfymupplevelse i en klass för sig, en av de bästa. Men när öppningen passerat känns originalet lite karlaktigt stelbent, men de mossiga basnoterna är rätt trevliga ändå. Ibland finner jag lite av den mineralkänsla Terre d'Hermès har i överflöd när topnoterna blommat ut.

Concentré d'Orange Verte är betydligt mjukare i sin framtoning och speciellt början är betydligt mer hämmad än originalet. Mer linjär, men också varaktigare. Den gör inte så mycket väsen från sig, men den finns där nära huden och känns svalt gemytlig.

6 Comments:

Blogger Unknown said...

Har nu Eau d'Orange Verte på ena armen, Cristalle au Verte på den andra, Ormonde Jaynes Tiare på ena knät och Art of Shaving Lemon på det andra. Eau d'O V åker upp som en raket i näsan -underbart!- men sedan faller den platt och tunt och efter en kvart känner jag egentligen bara gammal kylskåpslukt(?) Cristalle au V har också en riktigt limeig öppning. Syran stannar ett tag men får tävla med originalets våta legymer och någon snudd på sliskigt söt rabarbernot. Eau d'O V är en Caipirinha gjord på enbart skalen,sprit och is och drickes av en skogshuggare. Cristalle au V är en Caipirinha gjord på den sötaste limejuicen och kan serveras på barnkalas. Så jag sprayar dem båda :)

11:54 PM  
Blogger Martin Friberg said...

Nina: Haha, underbart beskrivet! Måste se till att dofta på Cristalle au Verte tror jag. Och resten av Ormonde Jaynes uppsättning dofter (skamligt nog är den enda jag sniffat på Ormonde Man).

Men håller med dig om Eau d'OV. Öppning är helt ljuvlig, men sen faller intresset för den bort. Den lovar mycket, men blir liksom ingenting. En EdC brukar väl sällan bli mer, men de kan iaf vara mycket behagliga hela vägen.

4:17 PM  
Anonymous Caroline said...

Tipsar om http://www.rodeo.net/fiftyscents

6:43 PM  
Blogger eula_w said...

Lol Nina You have a lot of perfume in yuor body. :)

pheromone cologne

11:47 AM  
Anonymous Perfumes precios said...

Hermes eau d'orange: tack för inlägget, då ska jag kolla upp den själv också. Bitterlime låter läcker, Caipirinha skulle jag inte ha något emot just nu :-)

10:28 PM  
Anonymous Lisa said...

Ett tips är att koppla din blogg till parfymrecension.se så att flera läsare kan läsa dina kommentarer om parfymer.

10:58 AM  

Post a Comment

<< Home