Tuesday, October 31, 2006

diptyque philosykos


Den grönaste av de gröna, samt den Diptyque jag tror de flesta känner till. Har någon bara provat en enda doft från Diptyque så är det nästan garanterat Philsykos. Den blev väldigt nyligen min genom ett för mig otroligt fördelaktigt byte (tack Erika!), så trots att det inte riktigt är säsong vill jag ändå slå några slag för Diptyques fikondoft.

Egentligen finns där inte så mycket att säga, förutom att den är perfekt möjligen. Perfekt i sin återskapning av gröna prasslande fikonlöv, med inslag av den lite bittra doften av nyavbruten kvist. Den är lika perfekt som osannolik i sin naturlighet. Oftast tar det inte mer än en första sniff på en doft som utger sig för att återskapa något naturligt för att inse att de inte lyckats, men hos Philosykos är illusionen svindlande. Nu menar jag verkligen inte att perfekta naturliga dofter är något jag eftersträvar att finna eller använder som mått på kvalité, men i detta fall är det oundvikligt att säga någonting om det.

I går på jobbet stod jag och sniffade lite i smyg på händer och handleder. På mig hade jag Diptyque Philosykos, Hôtel Costes EdT samt Hermès Hiris. Tre helt oemotståndliga dofter, alla väl skiljda från varandra men med åtminstone en gemensam nämnare: Olivia Giacobetti. Lite lustigt eftersom det verkligen inte var planerat. Hon ligger även bakom en annan mycket lyckad fikondoft, L'Artisan Parfumeur Premier Figuier. Den framstår dock inte fullt lika rå som Philosykos, utan jag minns den som något ”mjölkig”. Det är inte helt slut på namndroppandet än, för då jag stod på jobbet försökte jag finna om där fanns någon annan doft bland Giacobettis kreationer som kunde liknas vid den hon gjort åt Diptyque. Den enda jag kunde komma på var den hon framställde i uppdrag åt Editions de Parfums Frederic Malle, En Passant. En lika osannolikt realistisk återskapning, men den gången av en regnvåt vit syrén. Ingen av dem känns simpla i sammanställningen av doftnoter, utan känns snarare som otroligt lyckade homogena blandningar där ingenting sticker ut som förstör den imaginära bilden.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Håller med om att Philosykos doftar natur, och även om jag inte mig veterligen har upplevt doften av solvarma fikonträd så är det just den bilden jag får. Giacobetti är fenomenal på det där med att skapa "fejkade minnen"! Det är otroligt. Den enda doft jag inte gillat är En Passant, men jag har insett att jag har svårt för dofter som centrerar sig runt antingen syren eller lilja. Å andra sidan gillar jag hennes lika minimalistiska och kanske ännu blygare jasmin/tedoft Thé pour un été.

Premier Figuier skulle jag också beskriva som mer mjölkaktig, och också lite mer "lövig" (hm, låter småtöntigt på svenska), och definitivt med mindre träinslag. Tycker egentligen inte att den är godare, kanske t.om. tvärt om, men på något sätt har jag fäst mig så mycket vid den att den vinner över Philosykos för mig. Konstigt.

11:58 AM  
Blogger Martin said...

erika: Ja exakt, "fejkade minnen" är precis vad de handlar om. Önskar jag hade skrivit något sådant, eftersom det är en illusion som är perfekt (iom att jag inte heller doftat på ett fikonträd) och är så fullkomligt övertygande att man känner att man inte heller behöver ha varit i närheten av det där trädet för att se och känna det.

12:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag älskar Costes! Vet du om jag kan få tag på den på något annat ställe än Lucky Scents? Frakten där blir nästan lika dyr som flaskan...

7:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ulrika: vet inte hur mycket billigare frakt det är, men det är ia lla fall europeiskt, utom risk för tullavgifter och trevlig service:

www.ausliebezumduft.com

9:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tack Erika, måste ha missat den där. Frakten blir ganska mycket billigare, på Luckyscents kostar det mellan $20-40, och då är som sagt inte ev tull inräknad. Priset på själva parfymen var ungefär samma. Annars är Luckyscents superba på prover.

1:19 PM  

Post a Comment

<< Home