Tuesday, November 28, 2006

cdg kyoto vs. christian lacroix tumulte ph



Tänkte inte direkt skapa en följetong med jämförelser, men har flera i bakfickan som jag ändå tänkte slänga fram de kommande veckorna. Vet faktiskt inte om jag finner det tillfredställande eller störande att hitta otroligt snarlika dofter. Det beror i och för sig lite på vad det handlar om för några och historien kring. Ett otroligt störande exempel (som jag ännu inte helt kan bekräfta dock) är Creeds Millesime Imperial som nu fått sig inte mindre än två copycats. Den ena från ett annat high end parfym-märke, Bond No9s New York och nu senast Sean "Puffy" Johns första doft Unforgivable. Det lustiga med herr Combs är att på Creeds hemsida finns en lista över kändisar som har sagts bära deras dofter och där finns han med som en av dem som älskar Millesime Imperial. När han släppte sin egna doft lär han rakt av ha kopierat sin favvodoft. Känns lite pinsamt om det faktiskt stämmer. Dock ska väl en god doft vara en god doft oavsett, right? Svårt det där.

Först ut är i alla fall två trädofter, cederträ för att vara mer specifik. Comme des Garçons Kyoto var en av de första från märkte jag blev bekant med efter mitt införskaffande av Odeur 53. Till en början var jag sjukt besviken, den luktade ju bara vanlig träbock till herrdoft enligt min onyanserade nybörjarnäsa. Med tiden har den dock visat fler sidor och framstår nu visserligen fortarande som en trädoft, men har fått fler skiftningar. Lite lugn och mysig rökelse och kaffearom mjukar upp det hela.

När Christian Lacroix släppte sin Tumulte pour Homme skrevs den upp ganska kraftigt av flera parfymbloggar. Inte minst var det flaskan som fångade mitt öga och kort därefter fann jag en billig flaska via Strawberrynet. Likheten är definitivt inte pinsam, men de har otroligt mycket (ceder) gemensamt. Tumulte känns dock mer rak och betydligt ljusare i tonen jämfört med Kyoto. En behaglig och mjuk cederdoft utan krussiduller. Skeptiker har pekat ut den som syntetisk och härlett innehållet till att till större delen utgöras av Iso Super E, en syntetisk ingrediens som ska dofta cederträ men som även kan vara svagt ätticksur till karaktären. Den surt inlagda känslan har jag funnit i flera andra dofter som misstänks innehålla Iso Super E, men dock inte i Tumulte.

Sida vid sida känns Kyoto svagt blommig och rökig och vill nog påstå att den vinner rätt så klart tack var lite fler trevliga nyanser. Dock äger jag bara en 10ml provflaska av den som börjar ta slut, men då jag har en flaska Christian Lacroix Tumulte pour Homme känner jag ingen panik eftersom de ändå ligger så nära varandra.

(Bildkälla: cosma-parfumeries.com)

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kul att se att du inte försummar din egen blogg för att du har blivit perfumecritic! Jag tycker att personliga bloggar som din är mycket roligare att läsa än perfumcritic, som är så plottrig och full av nyheter och klipp och reklam. Men det blir kanske bättre när de gör om formatet, mer överskådligt och lättare att välja det man är intresserad av.
Tumulte låter intressant, trots att jag inte är särskilt förtjust i Kyoto. Flaskan är snygg också, jag har luktat på damversionen för flaskans skull men inte sett herrversionen. Och jag har inget emot iso e super, jag gillar Escentric Molecules-dofterna som är baserad på den.

6:47 PM  
Blogger Martin said...

solander: Har inte Escentric en som endast ska utgöras av Iso Super E? Många klagar på att de inte känner något alls och andra får en mysig och mjuk trädoft under näsan...
Hur doftar damversionen av Tumulte?

PS. Här försummas ingenting (möjligen blev jag lite lat)!

11:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Damversionen, hm... Det var så länge sen jag luktade på den och jag har inte testat den på huden, men jag minns iaf att jag gillade den och det är mer än man kan säga om de flesta vanliga damparfymer. Jag tror att den var rätt intressant, ett tumult av doftnoter, typ kanske vanilj, citrus, trä och kryddor, något i stil med en floriental? Äh jag minns faktiskt inte, men inte i närheten av hur du beskriver herrversionen iaf.
Det stämmer, Molecule 01 är ren iso e super. Det är liksom en extremt mjuk och "smörig" och undflyende trädoft, jag gillar den men jag föredrar Escentric 01 som har en underbar toppnot av limeskal och svartpeppar och lite rökelse som gör tränoten substantiellare och kryddigare.

10:57 PM  
Blogger i said...

Jag älskar CdG Kyoto som vore det en drog. Dock kommer det att dröja länge innan jag har råd att köpa den då det rör sig om en femhundring minst och det finns så många dyra älsklingar jag saknar i skåpet. Jag funderar nu på att blindköpa en 30millilitrare Tumulte Homme för ynka 200kr på Strawberrynet. Är den för herrig så är möjligen Henrik en villig kandidat. Tack för det grymma tipset!

5:31 PM  
Blogger Martin said...

iris! Jag tar tillbaka det grymma tipset! Jag har sålt min Tumulte (och min Gucci PH)! Spara slantarna till Kyoto istället. Fler nyanser (dock inte lika snygg flaska, så vida man inte äger hella CdG-serien)

10:12 PM  

Post a Comment

<< Home