Wednesday, November 08, 2006

perfumecritic critic!


Den första februari 2007 lanseras nya PerfumeCritic, som då ska bli en onlinetidning snarare än en blogg. Marlen som driver sidan testar ett koncept med internationella skribenter som använder sig av två språk (modersmål plus engelska). Mitt bidrag blir då lite svenska till den ungefär femtonhövdade skaran parfymfanatiker. Svenska är ju verkligen ett minoritetspråk i jämförelse med italienska, tyska och franska som även kommer finnas där och var lite frågande till ett svenskt bidrag. Men Marlen var bestämd, jag var behövd och sådant vill man inte gärna argumentera mot! Hoppas läsare härifrån även kommer kika över på PerfumeCritic när stunden är kommen (A Commenced Gross kommer finnas kvar).

För att fira anställningen beställde jag en flaska av Ava Luxe – Café Noir, en av de få dofter som getts full pott i betyg på PerfumeCritic. Har väl i princip inga gourmanddofter hemma och kaffedofter har jag testat ett ytterst fåtal, så denna kändes som den skulle kunna passa. Bond No.9 gör nästan den mest omtalade och sedan länge av mig åtrådda kaffedoften, New Haarlem. Priset har dock avskräckt och min vän Peter var inte heller direkt jublande över provet han fick tag på. Frågan är om kaffenoten i New Haarlem kommer i närheten av den i Café Noir.

Stor och kraftig slår kaffearomen mot mig (tänk er Comme des Garçons Wood Coffee, men utan det tunga träet plus att kaffedelen förlängs från att endast vara topnoter till att finnas kvar i tio timmar), en smula sötad eller snarare kanderad, men absolut inte så pass att det blir sötsliskigt. Listan på ingredienser är förvånansvärt lång (svarta kaffebönor, kardemumma, fransk lavender, cederträ, patchouli, vanilj, mocka, sandelträ m.m.), själv finner jag doften rätt så rak och utan större krusiduller. Risken att dofta kaffeandedräkt är överhängande, men mysfaktorn så fruktansvärt hög att det inte spelar så stor roll. Dessutom är väl doften av kaffe endast associerad med trygghet, så skulle någon gå förbi mig misstänker de säkert inget annat än att jag precis hällt i mig en kopp svart java. Innan min kaffebryggare åkte i golvet kokade jag kaffe lika ofta för att dricka det som att få känna doften lägga sig över morgonbestyren och lägenheten faktiskt. Nu kommer jag klara mig utan kaffebryggare ett tag antar jag.

Ava Luxe

14 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vad kul, grattis. Ska bli roligt att följa, och du kommer att göra ett ypperligt arbete!Det går i en rasande fart där på bloggen perfumecritic, måste jag säga; vet att jag var där någon gång och hade tänkt lämna en kommentar, men sen när jag kollade var det inlägget redan långt nere så när som på arkiverat!! Just därför kanske nättidningsformatet är mer passande.

Nu är jag sugen på kaffe!

7:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis!!!
sounds like fun :-)
/A.

12:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis! Väldigt roligt att höra. Hör du, kan du inte installera en liten sökmotor här så man kan söka bland parfymerna du recenserar?

12:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hittar inte din e-post här. Kontakta mig gärna på tomas_at_manolo.se

12:48 PM  
Blogger Martin said...

erika, a, moa: Tack, tack, tack! Det ska bli sjukt roligt och kanske mest eftersom jag kommer få tillgång till så otroligt många fler dofter.

moa igen: Sökmotor, låter avancerat. Menar du för att söka bland recensionerna eller för att finna dem i näthandeln?

6:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åh, det är nog inte så avancerat. De flesta parfymbloggar har en, kolla på Now Smell This eller Bois de Jasmin. Inte för att söka parfymer på nätet, för det kan jag ju göra själv, utan att söka bland dina recensioner. Det vore roligt att kunna se om du skrivit om någon speciell, det börjar ju bli ganska många texter nu. :)

Jag länkade till dig på min senaste vals om parfymer, btw.

2:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Själv gillar jag inte kombinationen av kaffe och lavendel i Cafe noir (som den väl delar med New Harleem). Hur mycket jag än gillar själva kaffenoten kommer jag inte över hur konstigt och äckligt det är med den där undertonen av lavendel, det är två noter som inte går ihop för mig. Jag funderar på att testa DSHs Cafe noir i stället men den är inte direkt billig... Annars har jag en customizad parfymolja med en fin kaffearom, men den har även mycket mandel vilket ger ett karamellartat intryck, mer som kaffekarameller.
Jag var förresten i Stockholm idag och eftersom de hade Story på Åhléns där slog jag till... Har du luktat på den än? Jag köpte den ju mest för flaskan förstås men doften är inte alls illa, en frisk och lätt vetiver.

5:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kanske en konstig fråga, men...

Jag har haft en vision om en doft länge som jag tror skulle passa bra ihop med min naturliga doft.

Svagt:
Vanilj.
Cocos.
Medel:
Mandel.
Svartpeppar.
Starkt:
Mjölk (som i den fina doften, inte den som är sur)

Nu, jag vet inte om detta finns, alls, och jag har absolut aldrig hittat det. Men jag tänkte fråga om du vet om något som överhuvudtaget kan liknas vid det jag beskriver? Just nu får jag mixmatcha en massa olika krämer och annat för att få fram en liknande doft, men en flaska skulle onekligen vara praktiskt. Tack på förhand!

5:54 PM  
Blogger Viktorov said...

MOA> Du kan ju faktiskt söka bland Martins skrivna material om du använder dig av sökfältet uppe i det blåa blogger-fältet. Skriv och klicka "search this blog". Voila!

1:17 AM  
Blogger Martin said...

hanna fridén: Oj nej, en sådan där har jag inte doftat på, men jag kan tänka mig att du kan finna vaniljdofter du gillar bland Comptoir Sud Pacifiques sortiment. Den här har både vanilj och kokosnötmjölk åtminstone (men även persika som toppnot): http://www.basenotes.net/ID26125145.html

Försöker komma på några mjölkiga dofter, men inga dyker upp direkt (jag skulle älska en doft som påminner mig om varm mjölk med eukalyptustabletter i!). Eller jo förresten, L'Artisan Tea for Two är mjölkig och lite söt. Dock är där te också, men den ska du kunna dofta på inne på Cow Parfymeri i Stockholm skulle jag tro. Om du vågar chansa på några prover från luckyscent.com rekommenderar jag Vanilla, Patchouli samt Amber från Jalaine Fragrances. En hel flaska är fruktansvärt dyrt, men proverna lika billiga som alla andra och kommer räcka i en hel evighet! Amber och Patchouli är mina favoriter och doftar så där gott som bara nybakade bullar eller bröd kan göra. Båda med krämig vanilj (Vanilla är av en torrare och stramare karaktär) och kanske även mjölkiga om man så vill. Dock ingen peppar!

2:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oj, så många fina tips! Nu har jag något att gå på, oftast när man kommer in i parfymbutiker upplever jag att det är samma samma överallt och blandningen blir spritig och hård och alla fina nyanser blir omöjliga att urskilja! Så tack så hemskt mycket.

Förresten, jag upplever att de flesta parfymer (även de dyrare varianterna) oftast antingen blir väldigt spritiga eller härskna efter 2-3 månader. Hur avhjälper man detta? Är kylskåpet ett alternativ?

2:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kokos vill man ju undvika till varje pris. Men mjölkidén kan jag fatta. En del människor (med mycket nötter i kosten kanske) brukar konstigt nog lukta lite mjölk. På ett väldigt fint sätt.オ

2:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

GRATTIS och du kommer att klara dig bra samt föra fram Sverige på Perfumista kartan - på tiden - eh?:-D

Jag hittar inte heller din mailadress, men skulle vilja ställa en fråga till dig och dina läsare: Finns det fortfarande några "gammeldags" välsorterade parfymerier (helst i Stockholm) som kan tänkas ha äldre dofter på lager. Kicks, Åhléns och NO ger mig rysningar - Kims finns ju kvar, men fler? Kommer ihåt ett litet krypin vid torget i Mjälby (av alla ställen på jorden) som i början av 8+-talet har fyllt på bredden med läckerheter. Men på den tiden hade jag inte råd med mer än en ny parfym i halvåret LOL. Ni kan gärna maila tips till ruby_mama2001@yahoo.se

PÅ tal om kaffedofter, så har jag gjort en body/massageolja med betoning på sensualistiska upplevelser med bl.a. kaffe CO2, cacao absolute, svart peppar och färsk ingefära i - mmmmmm, eller snarare kan man säga Oups;-)

5:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tänk om jag nån gång kunde stava rätt... Det ska ju vara Mjölby, inte Mjälby. Sorry ;-Z

5:52 PM  

Post a Comment

<< Home